Sisäistä suojaa keväthangille omega-3-rasvahapoista

Sisäistä suojaa keväthangille omega-3-rasvahapoista

Keväthangilla ulkoilu on huoletonta aikaa, mutta ei kannata unohtaa ihoa. Aurinkovoiteet antavat hyvän suojan, mutta harvempi tulee ajatelleeksi, että ihoa voi suojata myös sisäisesti. Omega-3-rasvahapot ylläpitävät solukalvojen nestemäisyyttä, ja tätä kautta parantavat ihon kosteustasapainoa.

Ulkoinen ja sisäinen suojaus täydentävät toisiaan, sillä molemmilla voi ehkäistä ennenaikaista vanhenemista ja ryppyjen muodostumista sekä iho-oireita. Erityisesti jos rasvaaminen ei tunnu riittävän ja pakkanen ja tuulet kuivattavat ihoa, ovat omega-3-rasvahapot hyvä lisä. On nimittäin havaittu, että mikäli omega-3-rasvahappoja ei saa ruuasta riittävästi, voi iho kuivua ja hilseillä. Tärkeää on muistaa talvella myös aurinkosuojakerroin, sillä vaikka palamisesta ei olisikaan vielä vaaraa, aurinkovoide suojaa ihoa myös UV-säteiden aiheuttamilta pigmenttimuutoksilta.

Tutkimuksissa on todettu, että omega-3-rasvat kulkeutuvat elimistössä kaikkiin kudoksiin suojaten ihoa. Vastaavasti omega-6-rasvahapot toimivat päinvastoin ja saattavat jopa voimistaa UV-valon haittavaikutuksia iholla (Sies, Stahl, 2004). Norjalaisessa tutkimuksessa puolestaan todettiin, että naiset, jotka nauttivat vain vähäisiä määriä D-vitamiinia ja omega-3-rasvahappoja, hyötyivät omega-3-rasvahappojen määrän lisäämisestä ruokavalioon verrattuna omega-9-rasvahappoja sisältävän oliiviöljyn nauttimiseen (Solvoll, Soyland, Drevon, 2000).

Hilsettä ja ryppyjä

Ulkoisesti käytettävillä voiteilla on vain noin 50 prosentin rooli taistelussa ikääntymisen merkkejä vastaan. Ihon solukalvot tarvitsevat hyvinvointiin muun muassa rasvahappoja, jotka ylläpitävät niiden nestemäisyyttä. Normaalisti ihon rasvahapoista alle 2 % on omega-3-rasvahappoja, mutta määrää voidaan suurentaa käyttämällä omega-3-valmistetta. Omega-3-rasvahapot tekevät ihosta sileämmän ja kimmoisamman, mikä myös vähentää ryppyjen ilmaantumista.Omega-3-rasvahapot ovat välttämättömiä rasvahappoja, joten ne on saatava ruuasta. Ensimmäisiä havaintoja siitä, ettei elimistö saa riittävästi omega-3-rasvahappoja, ovat ihon hilseily ja kuivuminen. Omega-3-rasvahapot ovat siten välttämättömiä myös iholle, kuten kaikille muillekin elimistön soluille.

Lähteet:

Sies H, Stahl W. Nutritional protection against skin damage from sunlight, Annu Rev Nutr 2004;24:173-200.
Solvoll K, Soyland E, Bjorneboe GE, Drevon DA, Dietary habits among patients with atopic dermatitis. Eur J Clin Nutr. 2000;54:93-97.
Pilkington, SM, Watson RE, Nicolaou A, Rhodes LE, Omega-3 polyunsaturated fatty acids: photoprotective macronutrients, Exp Dermatol. 2011 Jul;20(7):537-43.

Lisätiedot:

Viestintäpäällikkö Susanna Nikko, etunimi.sukunimi(a)axellus.fi