Pölyttäjät huolehtivat biologisesta monimuotoisuudesta pölyttämällä kasveja. Kuva: Plantagen.

Alkukesä on parasta aikaa rakentaa otolliset olot pörriäisille – Viisi pölyttäjäystävällistä vinkkiä kotipuutarhaan

Biologinen monimuotoisuus tarkoittaa sitä, että meillä on rikas ja monipuolinen luonto. Valitettavasti monet lajit ovat kuitenkin uhanalaisia, ja osa lajeista on jo kadonnut. Plantagen antaa viisi vinkkiä siihen, miten jokainen voi edistää luonnon monimuotoisuutta omassa puutarhassaan.

Muun muassa mehiläiset, kovakuoriaiset, perhoset ja kukkakärpäset huolehtivat siitä, että me ihmiset saamme hedelmiä ja marjoja syötäväksi, että rapsista saadaan öljyä ja että lehmille riittää apilaa rehuksi. Pollinera Sverigen mukaan arviolta kolmannes syömästämme ruoasta saa alkunsa hyönteisten suorittamasta pölytyksestä. Hyönteiset tekevät meille siis suuren palveluksen – pölytyspalveluksen.

Lajiston katoamisen negatiivisen suuntauksen kääntämiseksi on tärkeää luoda edellytykset monimuotoisuuden lisääntymiselle myös kotipuutarhoissa. Jokainen voi vaikuttaa asiaan, ja jos me kaikki autamme, voimme lisätä luonnon monimuotoisuutta, sanoo Plantagenin puutarhuri Veronica Axelsson.

Lisääntynyt kiinnostus kestävän kehityksen puutarhoja kohtaan

Plantagenin vuosittainen Kasvitrendit-raportti osoittaa, että suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia ajattelemaan ilmastoälykkyyttä puutarhassaan. Noin joka kolmas (27 %) suomalainen pitää biologista monimuotoisuutta silmällä puutarhassaan. Yhä useammat haluavat myös yksinkertaista ja selkeää opastusta, jotta oikeiden valintojen tekeminen olisi helppoa. Lisäksi suomalaiset toivovat konkreettisempaa, selkeämpää ja paremmin tutkittua tietoa saataville.

Näiden tarpeiden täyttämiseksi Plantagen näyttää kaikissa Pohjoismaiden myymälöissään suurissa opastekylteissä ja kasvioppaassa, mitkä kasvit hyödyttävät pölyttäjiä. Opastekyltit on kehitetty yhteistyössä Pollinera Sverigen kanssa, samoin kuin Pölytyskoulu-opaslehtinen, joka on julkaistu digitaalisesti plantagen.fi-sivustolla.

Plantagen on myös ottanut käyttöön merkin tuotteille, jotka ovat erityisen hyviä pölytyksen ja biologisen monimuotoisuuden kannalta. Symbolia käytetään kasvien merkitsemiseen sekä fyysisesti tuoteselosteessa että digitaalisesti. Näin asiakkaiden on helpompi valita biologista monimuotoisuutta hyödyttäviä kasveja.

Viisi pölyttäjäystävällistä vinkkiä kotipuutarhurille:

1. Kasvata kukkia, jotka houkuttelevat luonnonvaraisia hyönteisiä, ja erilaisia lajikkeita niin, että ne kukkivat aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn.
  2. Säilytä ja luo pesäpaikkoja, joihin pölyttäjät voivat munia. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi jättämällä kuollutta puuta maahan tai perustamalla hyönteisten suojapaikka.
  3. Älä leikkaa ruohoa kaikkialta, vaan anna sen kasvaa niityksi ainakin yhdessä osassa puutarhaa. Luonnonläheisempi ja monimuotoisempi ympäristö on hyväksi pölyttäville hyönteisille.
  4. Mehiläiset ovat elintärkeitä, mutta pölyttäviä hyönteisiä on paljon muitakin. Älä tapa hyönteisiä tarpeettomasti.
  5. Vesi on hyönteisillekin tärkeää. Sijoita puutarhaasi vesiastioita ja laita niihin pieniä kiviä tai marmorikuulia, jotta hyönteiset voivat laskeutua veden äärelle hukkumatta.

Kasvitrendit 2022 -raportti

Plantagen esittelee tänä vuonna Kasvitrendit-raporttinsa jo yhdettätoista kertaa. Vuosittainen tutkimus on toteutettu yhteistyössä HUI Researchin kanssa ja se perustuu 1053 kuluttajan vastauksiin Suomessa, sekä valittujen asiantuntijoiden haastatteluihin. Norjassa ja Ruotsissa on toteutettu vastaavat kuluttajatutkimukset. Kasvitrendit 2022 on jaettu viiteen osaan, jotka julkaistaan kuluvan vuoden aikana.

Tällä tiedotteella viitataan raporttiin ”Kestävä puutarha – Lajirikas, ilmastoälykäs ja täynnä elämää”. Raportti on ladattavissa täältä.

johanna.koroma@manifesto.fi

Plantagen Suomen maajohtaja
Minna.Inberg@plantagen.fi

Plantagenista saat kaiken tarvitsemasi kasvavaan elämään. Meiltä löydät projekteihisi kasvit, kalusteet, tiedon ja inspiraation. Autamme sinua pääsemään lähemmäs luontoa ja sen positiivista voimaa. Palvelemme yli 120 myymälässä ympäri Suomen, Ruotsin ja Norjan sekä verkkokaupassa, joka on aina avoinna. Tervetuloa Pohjolan ihanimpaan kasvihuoneeseen!