Pölyttäjäystävälliset kasvit ovat suosittuja suomalaisten keskuudessa

Kesän puutarhatrendeissä näkyvät värit ja vastuullisuus

Puutarhassa halutaan nähdä tänä kesänä värien loistoa, mutta monen mielessä ovat myös vakavammat vastuullisuuskysymykset. Suomalaiset haluavatkin edistää myös luonnon monimuotoisuutta ja auttaa pölyttäjähyönteisiä puutarhoissaan. Lisäksi syötävien kasvien kasvatus on suositumpaa kuin koskaan.

Sisäkasvitrendeistä on tänä kesänä siirtynyt myös ulkotiloihin trendi hyödyntää värikkäitä ja monimuotoisia lehtikasveja sekä ruukkuasetelmissa että kukkapenkeissä. Esimerkiksi monessa eri värissä saatava värinokkonen eli isokirjopeippi on ollut suosittu ostos Plantageneissa tänä keväänä. Kasvi on kätevä, sillä se sopii niin sisä- kuin ulkokäyttöön ja siitä on lukemattomia jännittäviä värimuunnoksia. Kasvi sopii loistavasti väripilkuksi joko asetelman keskipisteeksi, tai taustalle.

Myös suosituissa pelargoneissa arvostetaan tänä kesänä kukkien lisäksi lehtiä ja rohkeita värejä. Esimerkiksi ’Exotica Crystal Palace’ - pelargonin lehtien keskustat ovat tummemman punertavat. Lehden ulkoreuna on puolestaan raikkaan vihreä. Plantagenin vuoden pelargoni, ’Bunny Strawberry Ice’ puolestaan omaa kauniit kukat, joiden väri vaihtuu ulkoreunan kirkkaan pinkistä keskustan lähes valkoisen sävyihin. Myös monista daalioista löytyy tänä kesänä tummia lehtiä ja erikoisia kukkien muotoja ja värejä.

Jalohortensioista tämän kesän suosikiksi on nousemassa pitkään kukkiva ’Magical’, jonka kukat vaihtavat kukinnan edetessä väriä. Alkuun kukinta on vaaleaa, heijastellen kevään muita sävyjä. Kesällä kukkien värit voimistuvat ja syksyllä kukinto saa lopuksi lämpimiä punaisia ja oransseja sävyjä. ’Magical’ soveltuu parhaiten yksivuotiseksi ruukkukasviksi sisälle, tai ulos ulkoruukkuihin istutettuna. Kasvista löytyy erilaisia versioita.

Pölyttäjäystävälliset kasvit ovat suosittuja

Plantagenin trendiraportin (2021, osa 2) mukaan neljäsosa suomalaisista kasvattaa pölyttäjäystävällisiä kasveja, ja monet tekevät myös muita konkreettisia toimenpiteitä puutarhassa tai parvekkeella auttaakseen mehiläisiä, perhosia ja muita hyönteisiä. Näitä toimia ovat esimerkiksi hyönteishotellin perustaminen tai niityn istuttaminen. Raportin mukaan koronapandemia on saanut meidät entistä useammin hakeutumaan ympäröivään luontoon virkistäytymismielessä, ja samalla avannut silmämme sen suojelemiseksi. Raportin mukaan 41 prosenttia suomalaisista ilmoitti kiinnittäneensä enemmän huomiota luontoon pandemian aikana.

Hyönteiset ja eläimet pölyttävät noin 90 prosenttia kaikista kukista ja 75 prosenttia viljelykasveistamme. Suurin osa hedelmistä ja marjoista ei kasvaisi tai leviäisi ilman pölyttäjähyönteisiä. Pölyttäjähyönteiset hyötyvät luonnon monimuotoisuudesta ja tarvitsevat monipuolisesti erilaisia kukkia ja asuinpaikkoja. Hyviä perennoja tai kesäkukkia pölyttäjille joko puutarhaan tai terassille ovat esimerkiksi daalia, laventeli, päivänkakkara, verenpisara ja petunia. Puutarhakasveista erityisen suosittuja kasveja pölyttäjien keskuudessa ovat muun muassa mansikka, viinimarja, lehtosalvia, mustikka ja kissanminttu.

Syötävien kasvien kasvatus lisääntyy edelleen

Trendi kasvattaa syötäviä kasveja on tänäkin vuonna vahva. Noin puolet suomalaisista suunnittelee kasvattavansa syötäviä kasveja kesällä 2021. Osuus on yhtä suuri kuin viime vuonna. Syy kasvattaa itse syötäviä kasveja liittyy läheisesti vastuullisuuteen – 31 prosenttia kertoo, että he viljelevät syötäviä kasveja, sillä se on ekologista ja lähituotantoa. (Plantagen trendiraportti 2021, osa 2)

Lisäksi niiden suomalaisten osuus, jotka viljelevät yhdessä lastensa kanssa on yhä kasvussa. Lähes kuusi kymmenestä (57 %) vastasi kasvattavansa kasveja lastensa kanssa, mikä on jopa kuusi prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. Tutkimuksesta ilmenee myös, että mitä enemmän vastaaja on perehtynyt kestävään kehitykseen liittyviin kysymyksiin, sitä tärkeämmäksi hän kokee lasten kanssa viljelyn. (Plantagen trendiraportti, osa 3)

Myös Plantagen on halunnut lisätä lasten luontotuntemusta ja opettaa esimerkiksi mistä ruoka tulee ja mihin pölyttäjähyönteisiä tarvitaan. Plantagenin myymälät ovatkin jo toista kertaa Suomessa lahjoittaneet päiväkodeille ympäri Suomea tarvikkeita kokeilla erilaisten kasvien kasvatusta lavakauluksessa.

Lue toinen osa Kasvitrendit 2021 – raportista täältä ja kolmas osa Kasvitrendit 2021 -raportista täältä.

Kuvia löytyy tiedotteen liitteenä

johanna.koroma@manifesto.fi

Plantagen Suomen Country Operation Manager
Minna.Inberg@plantagen.fi

Elämä kasvien kanssa alkaa Plantagenista! Plantagenilla on Suomessa 14 myymälää Helsingistä Vaasaan. Plantagenin liikeideana on tuoda inspiraatiota elämään sekä laaja valikoima tuotteita ja tarvikkeita kasvien kasvattamiseen, niin kotona, parvekkeella kuin puutarhassakin.