Plantagen toteutti tänä keväänä Suomessa toista kertaa yhteispohjoismaisen hankkeen lasten luontoinnostuksen herättämiseksi

Plantagen opasti päiväkoteja kasvien kasvatuksessa – Lavakauluksen koristelukilpailun voitti päiväkoti Solhem Porvoosta

Plantagen toteutti tänä keväänä Suomessa jo toista kertaa yhteispohjoismaisen hankkeen lasten luontoinnostuksen herättämiseksi. Kevään aikana pieniä vihannes- ja kukkamaita päiväkotien pihalle istuteltiin ympäri Suomen. Hankkeeseen liittyvään lavakauluksen koristelukilpailuun tuli myös toinen toistaan hienompia kuvia. Voittajaksi valikoitui tänä vuonna porvoolainen päiväkoti Solhem. Palkinnoksi päiväkoti saa 1 000 euron lahjakortin, jolla päiväkoti voi käydä kasvi- ja istutustarvikeostoksilla lähimmässä Plantagen-myymälässä.

Päiväkotien kanssa yhteistyössä järjestetty istutusprojekti toteutettiin tänä vuonna kaksiosaisena niin, että ensimmäisessä vaiheessa päiväkodit esikasvattivat siemeniä sisätiloissa ja toisessa vaiheessa päiväkodit pääsivät kylvämään kukkien ja vihannesten siemeniä ulos sijoitettavaan lavakaulukseen. Plantagen lahjoitti päiväkodeille tarvikkeet ja ohjeet pienen kasvi- ja kukkamaan perustamiseksi.

Plantagenin tavoitteena on ollut opastaa ja innostaa lapsia tutkimaan mistä ruoka tulee ja mikä merkitys esimerkiksi pölyttäjähyönteisillä on kasvien olemassaololle. Projektin kruunasi päiväkotien kesken järjestetty istutuslaatikon koristelukilpailu, jossa lapset pääsivät hyödyntämään luovuuttaan ja koristelemaan istutuslaatikon mitä kekseliäämmin koristein. Ensimmäiselle sijalle kilpailussa sijoittui porvoolainen päiväkoti Solhem, toiselle sijalle Gerby Daghem Vaasasta ja kolmannelle sijalle helsinkiläinen päiväkoti Neulanen.

Olemme erittäin iloisia siitä, kuinka innoissaan päiväkotien lapset ovat olleet hankkeesta. Olemme saaneet ihania kuvia upeista istutuslaatikoista, jotka on koristeltu värikkäästi, hauskasti sekä ihailtavan kekseliäästi. Koristeina on käytetty niin luonnon antimia, kuten käpyjä ja lehtiä, sekä itse askarreltuja ötököitä ja taideteoksia. Eräässä päiväkodissa istutuslaatikon koristeena oli jopa dinosauruksia, kertoo Plantagen Suomen Country Operation Manager Minna Inberg.

Plantagenin lahjoittamiin tarvikepaketteihin kuului istutuslava, luomumultaa, istutusruukkuja, vihannesten ja pölyttäjiä houkuttelevien kukkien siemeniä sekä puuhakirja. Lapsille suunnattu puuhakirja kertoo kasvien viljelystä ja pölyttämisen merkityksestä. Lasten innostusta tuetaan myös diplomilla, jonka jokainen päiväkoti voi tulostaa lapsille projektin päätyttyä.

– Luonnon arvot ja puutarhainnostus ovat meille Plantagenissa tärkeitä asioita, joista on ilo välittää tietoa myös pienemmillekin lapsille, Inberg sanoo.

Viljeleminen yhdessä lasten kanssa on kasvava trendi

Plantagenin vuosittaisen Kasvitrendit-tutkimuksen mukaan yhä useampi suomalainen vanhempi kasvattaa kasveja yhdessä lastensa kanssa, ja tärkein syy yhdessä viljelylle on opettaa lapsille enemmän luonnosta ja ympäristöstä. Tutkimus osoittaakin, että lapsille tekee hyvää viettää aikaa ulkona luonnossa, ja ulkona vietetyllä ajalla on positiivinen vaikutus niin lasten fyysiseen kuin psyykkiseen hyvinvointiin. Lisäksi lapsena luonnossa vietetty aika johtaa kestävämmän kehityksen käyttäytymiseen ja lisää arvostusta luontoa kohtaan.

Meille Plantagenilla hankkeen kantavana ajatuksena on sekä istuttaa kirjaimellisesti siemeniä ja kasvattaa kasveja että istuttaa symbolisesti innostuksen siemen lasten sydämiin luonnon puolesta. Toivomme, että saamme herätettyä mielenkiinnon luontoa ja vehreyttä kohtaan jo varhaislapsuudessa, sillä tutkimuksemme mukaan kiinnostus luontoa kohtaan ja siitä välittäminen jatkuu näin myös aikuisiällä. Kasvin kasvun seuraaminen on mahtava kokemus, joka tuo lapsille onnistumisen ja ilon tunnetta, sekä upeita muistoja, sanoo Inberg.

johanna.koroma@manifesto.fi

Plantagen Suomen Country Operation Manager
Minna.Inberg@plantagen.fi

Elämä kasvien kanssa alkaa Plantagenista! Plantagenilla on Suomessa 14 myymälää Helsingistä Vaasaan. Plantagenin liikeideana on tuoda inspiraatiota elämään sekä laaja valikoima tuotteita ja tarvikkeita kasvien kasvattamiseen, niin kotona, parvekkeella kuin puutarhassakin.