Infovideo vientiin: Miten sähköturvallisuus varmistetaan leikkaussaleissa

Leikkaussalit ovat ns. ryhmän G2 -lääkintätiloja, joissa sähkökäyttöisten lääkintälaitteiden liityntäosia käytetään sydämenläheisiin toimintoihin. Sähkölaitteiden viat voivat aiheuttaa potilaalle ja henkilöstölle hengenvaaran. Pienikin laitevikaantuminen ja vuotovirta voivat johtaa palovammoihin, tulipaloon ja jopa vakavaan sähköiskuun.

PPO-Elektroniikka Oy kehitti 80-luvun alussa MEV-eristystason järjestelmän juuri tähän valvontatehtävään. Ensimmäinen analoginen laitteisto valmistui vuonna 1981 ja digitaalinen toisen sukupolven laitteisto vuonna 1983. Samana vuonna eristystason valvontajärjestelmä tuli Suomessa pakolliseksi. Suomi on ollut eristystason valvonnan pioneerimaa maailmanlaajuisesti.

Kerromme tuoreella infovideollamme miten järjestelmämme toimii:  Electrical safety in the operating room (YouTube). Video on kuvattu Tampereella Kirurgian koulutuskeskuksessa. Keskus on osa Tampereen yliopistollista keskussairaalaa. Kiitämme koko henkilökuntaa erinomaisesta avusta ja yhteistyöstä.

Eristystason valvontajärjestelmä toimii näin:

• Leikkaussalin sähköverkko erotetaan sähkönjakeluverkosta lääkintäsuojaerotusmuuntajalla.
  • Eristystason valvontajärjestelmä valvoo kaikkia tämän muuntajan taakse kytkettyjä sähkölaitteita.
  • Laitteisto ilmoittaa viasta ja ongelmista ennen vaaratilanteen syntymistä. Näin viallinen laite ehditään vaihtaa eikä toimenpiteeseen tulee katkoksia.

Sähköturvallisuus on suomalaisissa leikkaussaleissa korkealla tasolla. Euroopassa ja muualla maailmassa ollaan vasta lähtökuopissa. Vaikka eristystason valvonta tuli pakolliseksi koko Euroopassa vuonna 2015, hyvin harvassa eurooppalaisessa leikkaussalissa on MEV-järjestelmän tasoiset laitteet.

Kyse on turvallisuudesta, tehokkuudesta ja kustannussäästöistä

MEV-eristystason valvontajärjestelmä
• Suojaa potilaita ja henkilöstöä sähköiskuilta
• Estää tulipaloja ja palovammoja
• Varmistaa, että tarpeettomia seisokkeja voidaan välttää
• Varmistaa, että kirurgisten laitteiden käyttöikä pidentyy.

MEV-järjestelmämme edustaa kestävää kehitystä. Laitteet ovat laadukkaita, kaikki kansainväliset lääkintä- ja sähköstandardit täyttäviä ja Suomessa valmistettuja. Käytämme järjestelmissämme yhteistyökumppanimme Intertrafon toimintavarmoja lääkintäsuojaerotusmuuntajia, jotka ovat suunniteltu erityisesti sairaaloiden ja terveysasemien leikkaussalikäyttöön. Eristystason valvontajärjestelmän hankinta on pieni investointi verrattuna sen tuomaan turvaan ja hyötyyn.  Järjestelmän käyttöikä on useita vuosikymmeniä. Jos esimerkiksi  yhden leikkaussalin hinta on 5 000 euroa, 35 vuoden käyttöajalla vuorokausihinta on 40 senttiä.

Vientimme on jo käynnistynyt, meillä on tällä hetkellä  vientikumppanit Iso-Britanniassa, Malesiassa, Vietnamissa ja Brasiliassa. Etsimme parhaillaan yhteistyökumppaneita erityisesti muista Pohjoismaista ja koko Euroopan alueelta.

Lisätietoa: PPO-Elektroniikka Oy, puh. (09) 566 0920, ppo@ppo-elektroniikka.fi

Liitteenä englanninkielinen tiedote.

• Insinööritaito

• sairaalatekniikka
  • terveysteknologia
  • sähköturvallisuus

PPO-Elektroniikka Oy - 39 vuotta teknologiaratkaisuja

Suunnittelemme, valmistamme, maahantuomme ja viemme vaativaa ammattielektroniikkaa. Rakennamme turvallisuuteen ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn liittyviä teknologiaratkaisuja.
MEV-eristystason valvontajärjestelmämme on valvonut suomalaisissa leikkaussaleissa sähköturvallisuutta vuodesta 1981. Edustamme myös tanskalaista Chromavisoa, tuomme  suomalaisiin leikkaussaleihin työolosuhteita ja potilasystävällisyyttä parantavan ergonomisen toimenpidetilavalaistuksen. Ammattitaitoinen ja kokenut PPO-tiimimme valmiina palvelukseen!

www.ppo-elektroniikka.fi

Infovideo in YouTube: Electrical safety in the operating room