Suomalainen Bridge Impact yhdistää Life Science -yritykset ja kansainväliset osaajat asiantuntijaryhmää hyödyntäen

Osana SpenglerFox-suorahakuverkostoa ja sen erikoistuneen Life Science -asiantuntijaryhmän tukemana, suomalainen kyvykkyystoimisto Bridge Impact on onnistuneesti yhdistänyt paikallisia rekrytoijia ja kansainvälisiä osaajia erityisesti terveysteknologia-alalla.

Life Science -osaajista on huutava pula sekä Suomessa että maailmalla. Pätevien kandidaattien tunnistamisessa on hyödynnettävä rautaisen ammattitaidon lisäksi luovuutta ja verkostoja.

Suomalainen kyvykkyystoimisto Bridge Impact sai viime vuonna lisää muskeleita yli 40 maassa toimivasta SpenglerFox-suorahakuverkostosta, jolla on erikoistunut kansainvälinen Life Science -asiantuntijaryhmä. Verkosto työskentelee sekä monikansallisten yhtiöiden että paikallisten PK-yritysten kanssa.

“Yhdessä erikoistuneiden asiantuntijoidemme kanssa löydämme tehokkaasti kyvykkäät kandidaatit tehtävään, erityisesti terveysteknologia-alalla. Tarkastelemme paljon muutakin kuin pelkkää osaamista”, sanoo Bridge Impactin osakas Tuomo Varila viitaten yhtiön Capability Design™ -metodiin.

”Kyseessä erittäin kansainvälinen tieteenala ja osaajista on pulaa kaikkialla maailmassa myös kaupallisella puolella. Seuraamme mielenkiinnolla eri hallitusten toimia toimialan tukemiseksi. Esimerkiksi Suomessa panostetaan bio- ja terveysteknologiaan, se tekee maasta kiinnostavan”, toteaa Lone Rørvig, SpenglerFox EMEA, Life Science -asiantuntijaryhmästä.

Yllättävän potentiaalin tunnistaminen

Itsekin sairaanhoitajataustainen Rørvig on sittemmin toiminut johtavissa rooleissa monikansallisten lääke- ja terveysteknologia-alan yrityksissä Tanskassa, Lähi-Idässä ja Afrikassa. Hän on toiminut erikoistuneena suorahakukonsulttina jo kymmenen vuoden ajan. Rørvig hyödyntää työssään ammatillista taustaansa ja kulttuuriherkkyyttään kansainvälisillä markkinoilla.

Kokenut ja erikoistunut suorahakukonsultti ymmärtää nyansseja ja osaa yhdistää palikoita. SpenglerFoxin kumppanuuksista vastaava johtaja, Péter Szabó, kertoo, että suorahakukonsulteilla on tyypillisesti monipuolinen osaamistausta eri toimialoilta. Se mahdollistaa erikoistumisen, jolloin konsultti ymmärtää toimeksiantajan haasteet ja viestii oikein myös kandidaateille. Yritysjohdon tehtäviensä ohessa Péter toimii myös Life Science sekä teollisuusalojen asiantuntijaryhmissä. Hänen mukaansa helmiä löytyy myös sieltä, mistä kaikki eivät osaa niitä etsiä.

“Toki, kuka tahansa suorahakukonsultti saa aikaan kandidaattilistan perustuen työnimikkeisiin ja avainsanoihin. Mutta ilman toimialatuntemusta ja päivittäistä kosketusta alan arkeen, iso osa potentiaalista jää huomaamatta. Tämä piilopotentiaali on erityisen merkittävää silloin, kun osaajista on pulaa.”

Kulttuurinen yhteensopivuus

Oikeiden kyvykkyyksien löytämisessä on huomioitava myös kulttuurinen yhteensopivuus. Lone Rørvig korostaa, että suorahakukonsultin on oltava ennen kaikkea kiinnostunut ihmisistä. Jopa Pohjoismaat eroavat toisistaan paljon. Siksi yhteistyö paikallisen kumppanin kanssa, jolla on ote päivittäiseen toimintaan, on erityisen hedelmällistä.

Bridge Impact avaa suomalaisille terveysteknologia-alan toimijoille väylän kansainvälisten osaajien tavoittamiseksi. Tuomo Varila kannustaa suomalaisyrityksiä suuntaamaan katsettaan rohkeasti kansainvälisille osaajamarkkinoille.

“Me tavoitamme ketterän ja joustavan kansainvälisen osaajajoukon, jotka ovat uteliaita ja valmiita myös liikkumaan kiinnostavan työn perässä.”

Péter Szabó korostaa, että Life Science on merkittävä erikoistumisala SpenglerFoxille.

“Palvelemme yrityksiä globaalisti. Se on meidän juttumme. Erikoistuneiden asiantuntijoidemme ja paikallisten kumppaneidemme avulla löydämme osaajasi, missä ikinä heitä tarvitsetkaan.”

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

• kotimainen