Ohita
Jalkojen turvotus ja väsymys voivat olla myös merkki jostain vakavammasta, esimerkiksi sydänongelmista. Joten jos jalat tuntuvat erityisen turvonneilta ja kömpelöiltä, vaivan syyt kannattaa selvittää.

Turvotus pois ja veri kiertämään

Diabeetikoille syntyy jalkavammoja herkemmin kuin muille, siksi jalkojen terveydestä kannattaa huolehtia erityisen hyvin. Syynä jalkaongelmiin ovat diabeteksen aiheuttamat lisäsairaudet: hermostomuutokset, verisuonimuutokset ja sidekudoksen muutokset. Lisäksi korkea verensokeritaso lisää tulehdusriskiä. Jalkaongelmien hoidossa ehkäisy on kaikkein tärkeintä ja myös tehokkainta.

Huolellisen tarkkailun ja ihon oma-hoidon lisäksi kompressio- eli tukisukista voi olla apua jalkojen verenkierron tukemisessa.

“Kompressio- eli tukisukat edistävät verenkiertoa ja auttavat ehkäisemään verenkierto-ongelmia jaloissa. Jalkojen turvotus ja väsymys voivat olla myös merkki jostain vakavammasta, esimerkiksi sydänongelmista. Joten jos jalat tuntuvat erityisen turvonneilta ja kömpelöiltä, vaivan syyt kannattaa selvittää”, kertoo jalkaterapeutti Sanna Tukiainen Respectasta.

Pyörö- vai laakakudotut?

Lääkinnälliset tukisukat on tehty joko pyörö- tai laakakudoksesta.

”Pyörökudottuun sukka on yhtenäinen neulos eikä siinä ole saumoja lainkaan. Pyörökudotun sukan riskikohta on nilkka, johon voi painua vekki. Laakakudottu sukka on taas kudottu kankaaksi ja ommeltu muotoon. Laakakudos on jäykempää, jolloin se ei painu ihon poimuihin ja saattaa olla turvallisempi saumoista huolimatta. Myös alussukkaa voidaan käyttää ehkäisemään ihoärsytyksiä.”

Tukisukat jaetaan luokkiin kompression eli puristuksen mukaan. Luokka 1 on kevyin ja sopii väsyneille jaloille. Luokkaa 2 on yleisin luokka, ja sitä käytetään esimerkiksi suonikohjuihin, raskauden aiheuttamaan turvotukseen tai ruusun tai säärihaavan hoitoon. Puristusluokat 3–4 ovat harvinaisempia ja sopivat massiiviseen turvotuksen ja tiettyjen, vaikeiden sairauksien hoitoon.

Hyvä tukisukka on oikein mitoitettu

Sanna Tukiaisen mukaan hyvä tukisukka on aina hyvin mitoitettu omien mittojen mukaan.

”Laadukasta sukkaa ei hoksaa päältä päin. Jos vertaa lentosukkaa ja tukisukkaa, neulosten ulkonäössä ei ole eroa. 2. puristusluokan erottaa 1. luokan materiaalista kokeilemalla, neulos tuntuu topakammalta. Lääkinnällisessä hoitosukassa ei ole kiristävää resoria, vaan se kuuluu neulokseen.”

Jos jalat tuntuvat väsyneiltä ja turvonneilta, sukan käytölle ei ole rajoitetta tai estettä.

”Kannattaa kokeilla, olisiko 1. puristusluokan sukista apua. Tärkeintä on, että sukka on mitoitettu oikein. Mitat otetaan mielellään aamulla tai kun turvotus on vähäisintä. Lentosukkia en suosittele, koska niitä ei ole mitoitettu omien mittojen mukaan.”

Diabeetikko voi saada tukisukkien hankintaan maksusitoumuksen, asiasta kannattaa jutella oman diabeteshoitajan kanssa.

”Meille Respectaan saa tulla ilman lääkärin tai hoitajan lähetettä tai suositusta, oma tuntemus riittää. Asiantuntija tutkii jalkojen kunnon ja arvioi tukisukkien ja muiden apuvälineiden tarpeen ja lähettää tarvittaessa jatkotutkimuksiin. Arviointikäynnillä katsotaan myös toimintakykyä, esimerkiksi mahdollisia tukisukan pukemiseen tarvittavia apuvälineitä tai pystyykö joku auttamaan tukisukkien pukemisessa.”

Sukat riisutaan yöksi, paitsi jos kyse on sairauden hoidosta. Sukan kudos löystyy käytössä, mutta tiivistyy jälleen pesussa. Siksi, ja hygienian vuoksi, tukisukat tulisi pestä joka ilta.

Veri kiertämään

Sanna Tukiaisen mukaan turvonneita ja väsyneitä jalkoja kannattaa hoitaa myös ylläpitämällä lihasvoimaa. Verenkiertoa edistäviä harjoituksia ovat kävely, jalkajumppa ynnä muut lihaspumppua ylläpitävät harjoitteet. Lisäksi jalkojen ihosta ja kynsistä kannattaa pitää huolta.

”Kun iho on hyvässä kunnossa, jaloissa ei ole kovettumia ja kynnet ovat siistit, myös tukisukat kestävät paremmin.”

Tukisukkien lisäksi jalkojen hyvinvointia voi tukea hyvillä kengillä ja pohjallisilla sekä esimerkiksi käyttämällä varpaiden välissä lampaanvillaa, joka estää kosteuden kertymistä ja ihon hiertymistä.

Yhteyshenkilö/-t

Sini Sorainen

Lehdistön yhteyshenkilö Marketing Manager viestintä, PR ja markkinointi +358 40 348 8681

Vapaus liikkua

Respecta auttaa ihmisiä säilyttämään ja ylläpitämään liikunta- ja toimintakykyään sekä elämään laadukasta ja itsenäistä elämää tarjoamalla apuvälineratkaisuja ja -palveluita. Respecta on Suomen johtava apuvälinealan toimija, jolla on 14 omaa klinikkaa sekä vastaanotot yli 70 sairaalassa, terveyskeskuksessa ja kuntoutuslaitoksessa ympäri Suomen. Meillä on noin 200 työntekijää ja liikevaihtomme on noin 35 miljoonaa euroa.
Respecta on osa Ottobock HealthCaren globaalia klinikka- ja palveluverkostoa. Ottobock Group työllistää 7 600 työntekijää yli 50 maassa. Saksalaisen perheyhtiön liikevaihto on noin 1,03 miljardia euroa.

Respecta Oy
Eliel Saarisen tie 2