Apuvälineteknikko Tiina Salmi Pyeongchangin paralympialaisten varikolle

Apuvälineteknikko Tiina Salmi Helsingin Respectasta on valittu Pyeongchangin talviparalympialaisten tekniseen keskukseen. Salmi on osa kansainvälistä apuvälineteknikoiden tiimiä, joka varmistaa, että kaikkien paraurheilijoiden kisa- ja henkilökohtaiset apuvälineet ovat kunnossa ja he yltävät parhaaseen mahdolliseen suoritukseen.

Etelä-Korean Pyeongchangissa 9.–18. maaliskuuta 2018 järjestettävissä paralympialaisissa kisaa 670 paraurheilijaa 42 maasta kuudessa lajissa. Suomea kisoissa edustaa 13 urheilijaa ja kaksi opashiihtäjää para-alppihiihdossa, paralumilautailussa, para-ampumahiihdossa, maastohiihdossa ja kelkkahiihdossa sekä pyörätuolicurlingissa. Suomen joukkueen tavoitteeksi on asetettu kolme mitalia. Suurimmat mitaliodotukset kohdistuvat maastohiihtäjä Ilkka Tuomistoon ja lumilautailija Matti Suur-Hamariin.

Paraurheilijat käyttävät henkilökohtaisia apuvälineitä, kuten proteeseja, ortooseja ja pyörätuoleja sekä kilpailuvälineitä, kuten hiihtokelkkoja, jääkiekkokelkkoja sekä lasketteluproteeseja, jotka kiinnittyvät suoraan suksen tai lumilaudan siteeseen. Ottobockin teknisen keskuksen 23-henkinen, kansainvälinen apuvälineteknikkotiimi on valmiina huoltamaan ja korjaamaan kaikkien urheilijoiden välineet kisakuntoon. Arkityössään Helsingin Respectalla alaraajaproteeseja tekevä Tiina Salmi oli ensimmäinen suomalaisteknikko teknisessä tiimissä Rion 2016 paralympialaisissa.

”Työ teknisessä keskuksessa on kiivastahtista ja vaihtelevaa. Koska palvelemme kaikkia urheilijoita kansalaisuudesta tai apuvälineen valmistajasta riippumatta, eteen tulee paljon ratkaisuja, jollaisia ei tule Suomessa koskaan nähneeksi. Onneksi kansainvälisestä tiimistä löytyy monenlaista osaamista ja kokemusta ja yhdessä saamme ratkottua hankalatkin tapaukset ja urheilijat takaisin kisaan”, kertoo Tiina Salmi.

Apuvälinevalmistaja ja palveluntuottaja Ottobock on ollut paralympialaisten kumppani jo 30 vuotta ja teknisten palveluiden tarjoaja 15. kertaa. Ensimmäisen kerran tekninen keskus palveli paraurheilijoita Seoulissa vuonna 1988.

Pyeongchang 2018 tekninen keskus numeroina:

• 23 apuvälineteknikkoa sekä muuta henkilökuntaa
  • 4 hitsaajaa
  • 10 äidinkieltä
  • 4 teknistä keskusta: urheilijakylä, alppihiihtorinteet, hiihtolatu ja kelkkajääkiekkohalli
  • 300 m2 hallitilaa huolloille ja korjauksille urheilijakylässä
  • 19 päivää teknisiä palveluita
  • 3246 työtuntia
  • 260 arvioitua korjaustyötä.

• Terveydenhoito

• paraurheilu
  • paralympialaiset

Respecta auttaa ihmisiä säilyttämään ja ylläpitämään liikunta- ja toimintakykyään sekä elämään laadukasta ja itsenäistä elämää tarjoamalla apuvälineratkaisuja ja -palveluita. Respecta on Suomen johtava apuvälinealan toimija, jolla on 14 omaa klinikkaa sekä vastaanotot yli 70 sairaalassa, terveyskeskuksessa ja kuntoutuslaitoksessa ympäri Suomen. Meillä on noin 170 työntekijää ja liikevaihtomme on noin 33 miljoonaa euroa. Respecta on osa Ottobock HealthCaren globaalia klinikka- ja palveluverkostoa.

Ottobock on terveysteknologiayhtiö, joka kehittää proteeseja, ortooseja ja liikkumisen apuvälineitä sekä hoitokonsepteja ihmisille, joiden liikuntakyky on rajoitettu. Saksalainen, pian 100-vuotias perheyhtiö työllistää yli 7000 henkeä yli 50 maassa.

Sini Sorainen

Lehdistön yhteyshenkilö Marketing Manager viestintä, PR ja markkinointi +358 40 348 8681