​Apua! Miksi korttini ei toimi?

Jos sinulle käy niin, ettei lähimaksu toimi, vaikka ostoksesi on alle 25 euroa, laita kortti sirulukijaan ja näppäile pin.

Lähimaksamisen pilottikorttini on toiminut moitteetta käytössä jo lähes vuoden. Visa Electronissa on turvallisuutta lisäävänä erityisominaisuutena erilliset osto- ja nostorajat sekä jokaisen ostoksen katevaraus. Maksupäätteet toimivat nopeasti ja maksaminen on helppoa.

Paitsi tilanteissa, joissa se ei ole helppoa!

Olen ollut pari kertaa tilanteessa, jossa maksupääte kommunikoi minulle ja pikkuostoksilleni tylysti ”HYLÄTTY”. Ensimmäisen kerran muutamia viikkoja sitten lähdin kassajonosta häpeillen (ostokset ja muut asiakkaat jäivät odottamaan kassajonoon) hakemaan toista maksukorttia autosta. Kassamyyjä sanoi maksupäätteen varmennuksissa olleen yleisesti ongelmia. Ok selitys. Kelpasi minulle, sillä tietotekniikan toimimattomuus on harmillisen tuttua.

Hiihtolomalla lenkkivaatteiden taskussa olikin nyt vain yksi kortti, jolle maksupääte taas tylytti hylättyä ja kassamyyjä linjavikaa. Tästä harmistuneena vaihdoin paikkakunnan toiseen lähikauppaan.

Kassalla kuitenkin taas sama juttu – HYLÄTTY! Kysyin myyjältä, mitä kassajärjestelmä hänelle kertoo? – Liian monta nostoa. (Kelasin päässäni liian monta nostoa, liian monta nostoa, liian monta nostoa… mitä ihmettä se tarkoittaa?) Hetken kesti, mutta HEUREKA! Laitoin sirun lukijaan ja näppäilin pin-luvun. Taas toimii!

Nyt olin siis ensimmäistä kertaa siinä tilanteessa, että olin maksanut monta pientä, alle 25 euron ostosta lähimaksuna. Pienten ostosten välissä ei ollut yhtään ostosta, jossa olisin käyttänyt pin-tunnusta. Yksi lähimaksukortin turvallisuutta lisäävä ominaisuushan on myös satunnaisesti pin-tunnuksen pakottava käyttö. Maksupäätteiden kommunikointiin asiakkaalle sekä kaupan henkilökunnan osaamisen varmistamiseen pitäisi nyt kiinnittää huomiota (laitevalmistajat, hoi!).

Ensimmäisen lähikaupan kassamyyjä oli ilmeisesti liian häveliäs kertomaan minulle kassajärjestelmän antamaa palautesanomaa tai hän ei sanomaa ymmärtänyt. Luultavasti hän ajatteli, että asiakkaalla ei ole tilillään katetta tai hänen rahankäyttöään on jotenkin rajoitettu.

Mitä tehdä, jos ei toimi?

Jos sinulle käy näin, ettei lähimaksu toimi, vaikka ostoksesi on alle 25 euroa, laita kortti sirulukijaan ja näppäile pin.

Muita mahdollisia syitä, jos korttimaksu ei onnistu:

1. Uuden tai vuosiuusitun kortin ensimmäinen ostos on tehtävä pin-tunnuksella. HUOM! Yhdistelmäkortissa sekä debit- että credit-puolet on aktivoitava erikseen. Ensimmäinen ostos ei voi olla lähimaksu tai verkko-ostos.

2. Onko tililläsi riittävästi saldoa?

3. Pin-tunnus lukkiutuu, mikäli pin-tunnus näppäillään virheellisesti monta kertaa. Pinin saat vapautettua Otto-automaatilla näppäilemällä oikean pin-tunnuksen.

4. Jos olet ilmoittanut korttisi kadonneeksi ja sittenkin löydät kortin, sillä ei voi maksaa käymättä sen kanssa ensin henkilökohtaisesti pankissa. Yhdistelmäkortin kadotessa sinulle toimitetaan automaattisesti uusi kortti uudella pin-tunnuksella.

5. Verkko-ostoksissa kadonneen kortin tilalle tulleen kortin tiedot pitää vaihtaa Paypaliin tai muuhun vastaavaan maksualustaan.

6. Verkkokaupassa, jonka luotettavuus on kyseenalainen.

Turvallisia ostoksia!

Satu Saari

Kirjoittaja toimii Liedon Säästöpankin koulutustehtävissä sisäisen osaamisen kehittäjänä.