​Näin säästää kiinteistönvälittäjä: epäsäännölliset tulot vaativat selkänojaa

Jututimme säästämisestä kiinteistönvälittäjä Juha-Pekka Penttilää Turun Sp-Kodista. Minkälainen säästäjä on kiinteistövälittäjä?

Vaikuttaako työsi siihen, miten säästät?

- Tässä ammatissa pitää varautua pahan päivän varalle, kun tulopuoli ei ole taattu eikä jatkuva. Voi olla joku kuukausi, että ei tule mitään, ja jonain kuukautena tulee enemmän. Se ajaa siihen, että on pakkokin pistää sivuun jotain. Siitä saa hieman selkänojaa yllätysten varalle.

Säästätkö tai sijoitatko säännöllisesti?

- Joka kuukausi menee tietty summa jatkuvaan rahastosäästämiseen ja eläkevakuutukseen.

Oletko tyytyväinen nykyiseen säästämistilanteeseesi?

- Olen melko tyytyväinen. Töissä on ollut kiireistä, ja summat menevät automaattisesti tililtä, niin en ole ajatellut muutoksia. Ne saavat mennä sellaisenaan.

Mikä sai sinut aloittamaan säästämisen?

- Siihen on tottunut, olen jo lapsena säästänyt lipasrahoja säästökirjalle. Oli kiva katsella, kun kirjassa näkyi jotain. Aina on hyvä laittaa pikkaisen sivuun, vaikka ei tietäisi tavoitettakaan. Rahareikiä riittää kyllä.

Millaisia tietolähteitä käytät harkitessasi säästämis- ja sijoituskohteita?

- Minulla 20 vuoden pankkitausta, eli tiedot ja taidot noissa asioissa ovat hyvät. En käytä mitään tiettyä kanavaa, mutta seuraan mitä mediassa puhutaan, ja pörssikursseja tulee vähän tarkkailtua.

Onko sinulla antaa jotain säästövinkkiä, jolla olet saanut säästettyä?

- Kuukausisäästäminen on varmasti helpoin aloittaa pienelläkin summalla. Sen voi siirtää toiselle tilille tai jatkuvaan rahastosäästämiseen. Ja se on hyvä lähtökohta, että tietty summa lähtee automaattisesti. Jos jättää sen varaan, että siirtää rahan itse, niin on nopeasti tilanteessa, että onkin taas käyttänyt ne rahat.

Mikä säästämiskokemus on jäänyt mieleen elämäsi varrelta?

- Se oli iso asia, kun ostin oman asunnon ASP:llä. Että on saanut asuntosäästötilin säästettyä valmiiksi, ja sitä kautta on voinut hankkia ensimmäisen asunnon.

FAKTA:
- 64 % kiinteistönvälittäjistä keskustelee pankin ammattilaisen kanssa harkitessaan säästämis- ja sijoituskohteita.
Lähde: Näin Suomi säästää 2016 -tutkimus.
Lue lisää eri ammattiryhmien säästämistavoista

Haluatko apua säästämis- ja sijoittamisasioissa? Etsitään juuri sinulle sopivat ratkaisut!

• säästäminen
  • näin suomi säästää