​Näin säästää rahastoyhtiön myyntipäällikkö: ”Kun asiat on kerran mietitty, ne rullaavat itsestään”

Myyntipäällikkö Jaana Martikainen Sp-Rahastoyhtiöstä kertoo omasta säästämisestään.

Työskentelet finanssialalla. Onko suutarin lapsella kenkiä säästämisen ja sijoittamisen suhteen?

- Kierrän paljon kentällä puhumassa Säästöpankkien toimihenkilöille ja asiakkaille säästämisestä ja sijoittamisesta, ja siinä omat asiat saattavat jäädä retuperälle. Olisin voinut aloittaa säästämisen jo huomattavasti aikaisemmin. Nyt asiat ovat kuitenkin kunnossa.

Säästätkö tai sijoitatko säännöllisesti?

- Olen säännöllinen rahastosäästäjä, tietty summa siirtyy automaattisesti aina palkkapäivänä valitsemiini rahastoihin. Jos joskus innostun säästämään enemmän, niin se on silloin, kun kurssit tulevat alas. Pistän ylimääräisiä kertapanoksia sellaiseen kohteeseen, joka on eniten miinuksella.

Suunnitteletko pitkälle omaa talouttasi ja raha-asioitasi?

- Normiarki eli lyhyen tähtäimen talous pyörii omalla painollaan, mutta kun tällä alalla työskentelee, niin on tullut mietittyä asiat myös pitkälle tulevaisuuteen. Neuvon ihan jokaista, että kannattaa viettää yksi tunti Säästöpankin toimihenkilön kanssa Oman talouden tuokiossa: mistä haaveilee, mitä elämässä on tulossa ja miten niihin voi varautua ajoissa, säästämällä. Kun asiat on kerran mietitty, ne rullaavat eteenpäin ihan itsestään.

Mistä hankit tietoa harkitessasi säästämis- ja sijoituskohteita?

- Olen itse siinä onnellisessa asemassa, että tieto on tässä ihan käden ulottuvilla. Täällä on salkunhoitajia ja täällä puhutaan markkinoista. Mutta jos ajatellaan asiakasta, niin muun muassa talouslehdistä, uutisista ja pankin omalta yhteyshenkilöltä saa kyllä tietoa.

Onko sinulla antaa jotain säästövinkkiä, jolla olet saanut säästettyä?

- Neuvoni voisi olla se, että säästämisen aloittamista ei kannata lykätä. Ajoissa aloittaminen tarkoittaa sitä, että säästösummien ei tarvitse olla isoja. Säästämisen pitkäjänteisyys, säännöllisyys ja markkinoiden liikkeet tekevät rahastosäästäjälle mukavan tuoton.

Kerro jokin mieleen jäänyt säästämiskokemus.

- Aito Säästöpankin Naisten illassa eräs nuori nainen tuli kiittämään kymmenisen vuotta sitten pitämästäni tilaisuudesta. Olin puhunut säästämisestä, ja se viesti oli kolahtanut häneen. Hän oli aloittanut kuukausittaisen rahastosäästämisen ja jatkanut sitä lasten syntymisestä ja tulotason putoamisesta huolimatta. Hän kertoi sen olleen yksi hänen elämänsä hyvistä päätöksistä. Tällainen on minulle se hienoin kokemus säästämisestä, kun on pystynyt vaikuttamaan toiseen ihmiseen.

FAKTA:

Finanssialan edustajien keskuudessa ylivoimaisesti suosituin säästö- ja sijoitusmuoto ovat rahastosijoitukset (85 %).

Lähde: Näin Suomi Säästää 2016 -tutkimus. Lue lisää eri ammattiryhmien säästämistavoista

Ota Jaanan vinkistä vaari ja varaa aika Oman talouden tuokioon!

Jätä yhteydenottopyyntö

• näin suomi säästää