​Säästöpankissa töissä: Risto, konttorinjohtaja

Säästöpankin erilaisia ammatteja eri puolilta ryhmää ja ympäri Suomea esittelevä juttusarjamme siirtyy nyt kolmannessa osassaan Pohjois-Savoon, Lapinlahdelle. Tapaamme Säästöpankki Optiasta konttorinjohtaja Risto Savolaisen, jolla on erityisen vahva tausta maa- ja metsätalousasioihin. Kuvassa taustalla on Lapinlahden suurin yritys Valion tehdas, (vas.) Itämaidon toimitusjohtaja Ilpo Lukkarinen ja (oik.) Risto Savolainen. Itämaito on viljelijöiden omistama hankintaosuuskunta, joka myy maidon Valiolle.

Risto Savolainen on Säästöpankki Optian Lapinlahden konttorinjohtaja. Hänen lisäkseen konttorissa työskentelee kolme asiantuntijaa rahoitus- ja säästämispalveluiden parissa. Lisäksi konttorissa on saatavilla yritysrahoituspäällikön ja lakimiehen palvelut. Hän sanoo viihtyneensä hyvin työssään, jonka aloitti puolisen vuotta sitten.

- Säästöpankki Optiassa on hyvä työympäristö ja mutkaton työilmapiiri.

Maatalouden näkymät tällä hetkellä kaksijakoisia
Maa- ja metsätalousasiohin perehtynyt Savolainen kertoo, että tällä hetkellä maatalousasiakkaiden yleisin huolenaihe on kassan riittävyys, erityisesti maataloustukien maksatusaikataulumuutoksista sekä tuottajahintojen laskusta johtuen.

- Suhtaudumme ymmärtäväisesti lainojen lyhennyslykkäyksiin yrittäjien hankalista tilanteista johtuen.

Suomen maataloudessa hän näkee olevan haasteita lyhyellä aikavälillä, mutta pitemmällä aikavälillä näkymät ovat positiiviset.

- Ruoan kysyntä kasvaa maailmanlaajuisesti ja erityisesti laadukkaan ja turvallisen ruoan. Osalle tiloista nyt onkin hyvä hetki investoida ennen isompaa rakentamisaaltoa. Investoinnit olisi hyvä saada valmiiksi ennen tuottajahintojen seuraavaa korkeasuhdannetta, sillä näin investoinnista saadaan paras hyöty. Investointipäätöstä tehdessä pitää nähdä toimialan tulevaisuus pitkällä aikavälillä, Savolainen muistuttaa.

Tässä auttaa miehen laaja kokemus toimialasta yleensä, mutta erityisesti maatalousalan laskelmista. Hän nimittäin pystyy arvioimaan, ovatko esimerkiksi laskelmat realistisia ja onko niissä esimerkiksi otettu huomioon yrityksen elinkaaren muut mahdolliset investoinnit.

- Pyrin varaamaan yrittäjiä tavatessani riittävästi aikaa. Näin on helpompi muodostaa yrityksestä pitkän aikavälin kokonaiskuva. Jos tapaamisessa keskitytään esimerkiksi vain mahdollisesti rahoitettavaan investointiin, näkökulma jää mielestäni liian suppeaksi.

Kiinteistö- ja asuntokauppoihin tai -lahjoituksiin liittyy usein veroseuraamuksia. Konttorinjohtajan onkin hyvä olla perillä seuraamuksista, sillä tehtyjä epäedullisia ratkaisuja on yleensä mahdoton perua. Lisäksi ihmisten varallisuuden kasvusta johtuen suunnitelmallisella omaisuuden siirrolla voidaan saada myös merkittäviä säästöjä.

Mikä työssäsi on parasta?

- Parasta työssäni on asiakaskohtaamiset ja työn monipuolisuus. Työpäivän aikana tulee usein eteen tilanteita, jossa voin hyödyntää aiempaa työkokemustani pankkimaailman ulkopuolelta. Kun asiakkaalle pystyy antamaan hyviä, rahanarvoisia vinkkejä, myös asiakkaat ovat tyytyväisiä. Nämä vinkit voivat toisinaan olla asiakkaille rahallisesti merkittäviäkin.

Ura & koulutus
Ennen Säästöpankkia Savolainen oli taloussuunnittelun ja verotuksen alan yrittäjänä. Yli kymmenen vuotta meni työskennellessä myös ProAgrialla, muun muassa avainasiakaspäällikkönä ja huippuosaajana. Siellä hän keskittyi haastavimpiin maatalouden talousneuvontatehtäviin ja pitkän aikavälin verosuunnitteluun.

Lisäksi lyhempiä pätkiä on mennyt muun muassa Valiolla, Atrialla, Maa- ja Metsätalousministeriössä sekä Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen palveluksessa. Monipuolinen työhistoria tukee konttorinjohtajan tehtäviä jossa vaaditaan laaja-alaisuutta talouden ja yhteiskunnan tuntemuksessa.

- Työurani aikana olen käynyt sadoissa eri yrityksissä. Tämä auttaa, kun konttorinjohtajana joutuu arvioimaan yrittäjän yrittäjäominaisuuksia.

Savolainen on valmistunut Helsingin yliopiston taloustieteen laitokselta agronomiksi. Hän on lisäksi suorittanut agrologin tutkinnon sekä opiskellut Yhdysvaloissa Minnesotan yliopistossa ja Hollannissa Wageningenin yliopistossa. Töitä on tehty myös Englannissa, Keniassa ja Yhdysvalloissa. Veri veti kuitenkin Lapinlahdelle.

- Olen syntyisin paikkakunnalta, joten paikallistuntemus auttaa asioiden ripeässä eteenpäin viemisessä. Panostamme paljon asiakkaiden tuntemukseen. Työ onkin hyvin asiakasläheistä: päivittäin noin puolet päivästäni teen asiakastyötä.

Teksti: Teemu Salmi

• ura