Sijoituspäälliköiden suositukset säästäjille

Sijoittamalla satasen kuussa rahastoon, voi vuoden parin päästä olla kasassa jo kelpo potti. Säästöpankin sijoituspäälliköt neuvovat, minkä rahaston he valitsisivat juuri nyt.

Pienistä puroista ne suuret virratkin syntyvät. Niin myös säästäessä. Jos kuukausittaista menoistaan pystyy nipistämään vaikkapa satasen, on vuoden kuluttua kasassa jo yli tonni ja kolmen vuoden päästä lähemmäs neljä tuhatta euroa. Jos säästöille vielä hakee tuottoa vaikkapa rahastoista, voi varoja kasassa olla vieläkin suurempi potti.

Rahastoon säästäessä ei pikavoittoja kannata havitella, vaan parhaan tuoton tuo yleensä pitkän aikavälin säännöllinen säästäminen. Kurssien heilunta on aina kuukausisäästäjälle eduksi.

Kun markkinat ovat laskussa, ovat rahasto-osuudet ikään kuin alennusmyynnissä ja samalla kuukausisummalla saakin ostettua enemmän osuuksia, jotka tuovat varoille tuottoa kurssien lähtiessä taas nousuun.

Mitä pidemmästä säästöajasta on kysymys, sitä suurempaa tuottoa varoille voi tavoitella.

Rahastoissa tuotto ja riski kulkevat käsi kädessä. Osakerahastoissa on kovimmat tuotto-odotukset, mutta myös isoin riski. Korkorahastoissa riskiä on vastaavasti vähemmän, mutta tuottoakaan ei ole yhtä paljon odotettavissa. Hyvä kompromissi voi ollakin yhdistelmärahasto.

Sijoituspäälliköiden suositukset
Säästöpankin sijoituspäälliköt kertovat, mihin kohteeseen he alkaisivat säästää satasta kuukaudessa juuri nyt.

1. Yhdistelmärahasto kohtalaista heiluntaa sietävälle. ”Maltilliselle sijoittajalle tarjoaisin Säästöpankki Korko Plus -yhdistelmärahastoa, joka sijoittaa euroalueen korkopapereihin sekä maksimissaan 25 prosenttisesti suomalaisiin ja eurooppalaisiin osakkeisiin. Parempaa tuottoa ja hieman kovempaa kurssien heiluntaa sietävälle parempi vaihtoehto on Maailma-rahastoamme, joka sijoittaa neutraalitilanteessa 60 prosenttisesti osakkeisiin ympäri maailmaa.” Jyrki Varjonen, Huittisten Säästöpankki.
  2. Riskinottoa ei kannata pelätä liikaa. ”Kaikkein tärkeintä on tehdä päätös ja aloittaa säästäminen. Kun lähdetään nollasta liikkeelle, varovaisempikin säästäjä voi ottaa vähän riskiä sijoittamalla osakepainotteiseen rahastoon, koska sieltä löytyy tuottopotentiaalia. Nykyinen markkinatilanne huomioiden suosittelisin osakerahastoista sijoittamaan Säästöpankin Eurooppa ja Pienyhtiöt -rahastoihin. Näiden rahastojen salkun hoidossa on onnistuttu erityisen hyvin ja ne sopivat sijoituspolitiikaltaan pitkäaikaiseen säännölliseen säästämiseen.” Mikko Kalli, Eurajoen Säästöpankki.
  3. Kovempaa tuottoa osakerahastoista. ”Hyvin riskiä sietävälle rohkeammalle sijoittajalle tarjoaisin Osake Maailma -osakerahastoamme, jonka kautta pääsee maailmanlaajuisesti ja Säästöpankin markkinanäkemyksen mukaan hajautetusti osakemarkkinoille. Euroopan keskuspankin elvyttävä korkopolitiikka, energian halpa hinta ja toivottavasti heikkenevä euro tekevät myös laatuyhtiöihin sijoittavasta Eurooppa-osakerahastostamme mielenkiintoisen vaihtoehdon.” Jyrki Varjonen, Huittisten Säästöpankki.
  4. Rahastoihin Säästövakuutuksen kautta. ”Suosittelen pitkäjänteiselle kuukausisäästäjälle rahastoihin sijoittamista Säästövakuutuksen kautta. Se on vaivaton sijoitushenkivakuutus, jonka sisällä sijoituskohteita voi vaihtaa kuusi kertaa vuodessa maksutta ja ilman veroseuraamuksia. Siihen voidaan räätälöidä myös oma paletti sekä varovaiselle että tuottohakuisella sijoittajalle. ” Kimmo Kaarenoja, Lammin Säästöpankki.

• säästövakuutus
  • rahastot