​Suomalaiset kotitaloudet entistä varakkaampia

Kotitalouksien varallisuus on ollut pitkään kasvussa. Selvitimme, mistä suomalaisten varallisuus koostuu ja varallisuuden kasvu johtuu.

Suomalaiset kotitaloudet ovat vaurastuneet nopeasti viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana, selviää Tilastokeskuksen varallisuustutkimuksesta. Vuonna 2013 suomalaisten kotitalouksien nettovarallisuuden mediaani oli 110 000 euroa, eli puolilla kotitalouksista oli varallisuutta tätä enemmän ja puolilla vähemmän.

Varallisuuden määrä on lähes kaksi ja puoli kertaa niin paljon kuin vuonna 1994, kun inflaatio on otettu huomioon. Nopeinta varallisuuden kasvu oli vuosituhannen taitteessa. Vuosina 1998–2004 suomalaisen keskivertotalouden nettovarat kasvoivat 37 prosenttia.

Vuonna 2008 puhjennut finanssikriisi on hidastanut varallisuuden kasvua. Kun vuodesta 2004 vuoteen 2009 suomalaisten nettovarojen mediaani kasvoi 14 prosenttia, oli kasvu vuodesta 2009 vuoteen 2013 enää vain viisi prosenttia.

Omistusasunto merkittävin varallisuuserä
Omistusasunto kattaa yli puolet suomalaisten kotitalouksien varallisuudesta. Vuonna 2013 omassa asunnossa asui noin 68 prosenttia kotitalouksista. Sijoitus- ja vapaa-ajanasuntoja löytyi 24 prosentilla kotitalouksista ja niiden osuus oli 16 prosenttia kotitalouksien kokonaisvarallisuudesta.

Suurin osa varallisuuden kasvusta selittyy asuntojen hintojen nousulla. Oman varsinaisen asunnon arvo oli vuonna 2013 keskimäärin 187 500 euroa, kun vuonna 1994 se oli vain 90 000 euroa.

Varallisuuteen vaikuttaa myös rahoitusvarallisuuden kasvu. Kotitalouksien rahoitusvarallisuuden keskiarvo kotitaloutta kohden nelinkertaistui vuodesta 1994 vuoteen 2013. Vuonna 2013 suomalaisilla oli 50 400 euroa rahoitusvarallisuutta.

Rahoitusvarallisuuden osuus kotitalouksien kokonaisvaroista oli 21 prosenttia ja sitä oli lähes kaikilla kotitalouksilla pankkitalletusten vuoksi. Muuta rahoitusvarallisuutta kuin talletuksia oli noin 53 prosentilla talouksista. Suoria rahasto-omistuksia oli 27 prosentilla ja pörssiosakkeita 21 prosentilla talouksista.

Velkaantuneisuus vaikuttaa keskeisesti nettovarallisuuden tasoon. Asuntovelkaa oli vuonna 2013 noin kolmanneksella kotitalouksista ja noin puolella asunnon omistavista kotitalouksista. Velallisten osuuksissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia, mutta keskimääräiset velkasummat ovat kasvaneet nopeasti. Asuntovelkaa suomalaisella asuntovelallisella kotitaloudella oli vuonna 2013 keskimäärin 92 000 euroa.

Lähteet: Tilastokeskuksen Kotitalouksien varallisuus 2013 -tutkimus ja erikoistutkija Veli-Matti Törmälehto

Suomen virallinen tilasto (SVT): Kotitalouksien varallisuus [verkkojulkaisu]  ISSN=2242-3214. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 2.6.2016]

• säästäminen
  • talous