Scanian linja-autoliiketoiminnan päivitetty strategia, mukaan lukien uusi toimintamalli

Tarjotakseen asiakkailleen kilpailukykyisiä ja kestäviä liikkuvuusratkaisuja ja varmistaakseen kannattavan kasvun muuttuvassa markkinaympäristössä Scania uudistaa linja-autoliiketoimintaansa.

Olemme vakuuttuneita siitä, että linja-autoliiketoiminta on jatkossakin tärkeä osa Scanian tarjontaa, mutta tarvitsemme päivitetyn strategian, jonka avulla voimme täyttää asiakaslupauksemme ja varmistaa kannattavan liiketoiminnan maailmanlaajuisesti.

Pandemian jälkeen globaalit linja-automarkkinat ovat olleet haastavat, ja vaikka kysyntä on alkanut elpyä, markkinaolosuhteet ovat muuttumassa. Kilpailu kasvaa, ja tulossa on useita uusia turvallisuutta ja kestävyyttä koskevia oikeudellisia vaatimuksia, jotka edellyttävät merkittäviä investointeja uuteen teknologiaan. Kestävän liikkumisen eturintamassa pysymiseksi Scanian maailmanlaajuista linja-autoliiketoimintaa on muutettava.

Tämän ja perusteellisen esiselvityksen perusteella on laadittu uusi strategia ja toimintasuunnitelma pitkän aikavälin kannattavuuden ja kilpailukykyisten liikkuvuusratkaisujen varmistamiseksi. Scanian linja-autoliiketoiminnan toimintamallia on päätetty muuttaa. Uusi toimintamalli on flow-pohjainen ja sisältää kokonaisvaltaisia vastuita. Tämä uusi järjestely lisää nopeutta ja joustavuutta ja mahdollistaa liiketoiminnan paremman ymmärtämisen reaaliajassa, menestyksekkään linja-autoliiketoiminnan varmistamiseksi.

Uusi toimintamalli ja liiketoiminta-alue - People Transport Solutions

Organisaation näkökulmasta Scanian linja-autoliiketoimintaa varten luodaan uusi monialainen People Transport Solutions -yksikkö. Uusi liiketoiminta-alue organisoidaan yhdeksi yksiköksi, jolla on valmiudet ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin myynnin, tuotehallinnan, tuotannon, logistiikan sekä tutkimus- ja kehitystoiminnan osalta. Yksiköllä on yhteinen prioriteetti kehittää kannattavaa ja kestävää linja-autoliiketoimintaa, jolla on sekä toimeksianto että vastuu tehdä niin, ja yhteiset tavoitteet. Uuden yksikön johtoryhmää nimitetään parhaillaan ja uusi yksikkö astuu voimaan 1.9.2023. Siihen asti jatkamme työskentelyä nykyisessä rakenteessa varmistaaksemme kehityksemme ja toimituksemme asiakkaillemme.

"Uusi toimintamallimme ja organisaatiomme antaa meille mahdollisuuden tehdä nopeita päätöksiä ja priorisoida. Samalla kun olemme lähellä markkinoita, voimme keskittyä niihin segmentteihin, joissa voimme hyödyntää vahvuuksiamme", sanoo Johanna Lind, uuden People Transport Solution -yksikön johtaja.

Linja-autoliiketoiminta säilyy strategisesti tärkeänä Scanialle. Meillä kaikilla on vastuu jatkaa tarvittavaa työtä varmistaaksemme asteittaisen kehityksen ja turvalliset toimitukset asiakkaillemme.

Päivitetty strategia ja kohdennetumpi tuotesuunnitelma

Scanian linja-autoliiketoiminnan päivitetyssä strategiassa esitetään kaksi lupausta asiakkaillemme ja kumppaneillemme:

• Olemme globaali, luotettava kumppani kokonaisratkaisuihin ja hyödynnämme modulaarisen järjestelmämme, palveluverkostomme sekä globaalien ja paikallisten kumppanuuksiemme vahvuuksia.
  • Hyödynnämme kokemustamme ja laajinta voimansiirtovalikoimaamme tarjotaksemme kestävää ihmisten liikkuvuutta.

Tämän saavuttamiseksi meidän on priorisoitava ja keskityttävä, mikä tarkoittaa, että Scania tekee muutoksia myös linja-autoliiketoiminnan kehityssuunnitelmaan, tuotekehitykseen ja tuotantoon. Investoinnit kohdistuvat K- ja F-alustojen valmistukseen laajalla voimansiirtolinjavaihtoehdolla. Lisäksi Scania Citywiden, Scania Interlinkin ja C-alustojen myynti ja tuotanto lopetetaan. Tämän vuoksi Scania on päättänyt sulkea Puolan Słupskissa sijaitsevan Scanian alustojen koreja valmistavan tehtaan osan. Korituotanto loppuu asteittain vuoden 2024 ensimmäiseen neljännekseen mennessä. Tämä päätös ei kuitenkaan vaikuta alustatuotantoon Słupskissa tai muissa Scanian yksiköissä Puolassa.

Tarjoamme jatkossakin asiakkaillemme linja-autoja, jotka perustuvat yhä enemmän vahvuuksiimme – modulaariseen järjestelmään, laajaan huoltoverkostoon sekä vahvoihin globaaleihin ja paikallisiin kumppanuuksiin päällirakentajien kanssa. Tätä varten panostamme yhteistyön lisäämiseen päällirakentajien ja älykkäiden liikennejärjestelmien kumppaneiden kanssa, jotta voimme tarjota asiakkaillemme kilpailukykyisiä ja kestäviä liikkuvuusratkaisuja muuttuvilla markkinoilla.

Lisätietoja:

Timo Iltanen