SEB Leasing Oy rahoittaa Tampereen uuden Naistenlahti 3 -kattilalaitoksen

SEB Leasing Oy rahoittaa Tampereen uuden Naistenlahti 3 -kattilalaitoksen

Tampereen Sähkölaitoksen tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 95 prosenttia vuoden 2030 loppuun mennessä. Uuden Naistenlahti 3 -kattilalaitoksen avulla tavoite on ison askeleen lähempänä. SEB valittiin kohteen rahoitusjärjestelyn toteuttajaksi ja leasingrahoittajaksi.

Rahoituksen kokonaismäärä on 180 miljoona euroa. Kattilalaitos otetaan käyttöön vuoden 2022 lopussa, kun laitos valmistuu. Uusiutuvia biomassoja polttava kattila korvaa Naistenlahti 2 -kattilan, joka on tullut teknisen käyttöikänsä päähän.

- SEB on toiminut myös Tammervoiman hyötyvoimalaitoksen ja Hervannan hakelämpölaitoksen rahoittajana, joten tämä uusi Naistenlahti3 -kattilaitoksen rahoitusjärjestely toimii luontevana jatkona pitkälle ja hyvälle yhteistyölle, sanoo talousjohtaja Janne Rapakko Tampereen Sähkölaitos Oy:stä.

- Olemme hyvin iloisia, että voimme auttaa Tampereen Sähkölaitosta matkassa kohti hiilidioksidivapaampaa energiantuotantoa. Naistenlahti 3 edustaa energiasektorin transitiota parhaimmillaan, johon SEB on pankkina myös sitoutunut. Pääoman merkitys energiasektorin murroksessa on valtava, ottaen huomioon muutostarpeen nopeuden sekä toimialan pääomaintensiivisyyden, toteaa SEB:n energiasektorin pankkitoiminnasta vastaava Jouni Järviluoma.

Naistenlahti 3:n pääpolttoaineina ovat uusiutuvat biomassat eli pääasiassa metsähake (hakkuutähteet, latvukset, oksat, kannot) sekä metsäteollisuuden sivutuotteet, kuten kuori ja puru. Jyrsinturve jää sivupolttoaineeksi.

- Tampereen Sähkölaitos teki vuonna 2010 energiakäänteen ja alkoi systemaattisesti siirtyä käyttämään yhä enemmän uusiutuvia energialähteitä. Samalla vähennämme hiilidioksidipäästöjämme 95 prosenttia vuoden 2030 loppuun mennessä. Naistenlahti 3:n ansiosta hiilidioksidipäästömme tulevat laskemaan merkittävästi ja uusiutuvien energialähteiden osuus nousee, sanoo johtaja Antti-Jussi Halminen Tampereen Sähkölaitos Oy:stä.

Tampereen Sähkölaitos on moderni energiakonserni, joka tuottaa kotimaista, uusiutuvaa energiaa sekä kehittää aktiivisesti tulevaisuuden energiaratkaisuja.