SEB:n päästrategi Hiljanen: Markkinat rauhallisina USA:n vaalitulosta odottaessa

Yhdysvaltain vaalit osoittautuivat huomattavasti tiukemmiksi, kuin mitä mielipidekyselyt osasivat antaa odottaa. Presidentinvaalin lopputulos on torstaina aamupäivällä Suomen aikaa edelleenkin auki, mutta todennäköisyys voittajasta on kallellaan Joe Bidenin suuntaan. Kongressivaalien osalta näyttää selvältä, että senaatti pysyy republikaaneilla ja edustajainhuone demokraateilla.

Presidentinvaalien ääntenlaskennassa huomio keskittyy tällä hetkellä ennen kaikkea kolmeen avoinna olevaan osavaltioon: Arizonaan, Nevadaan ja Georgiaan, joista tuloksia odotellaan Suomen aikaa torstai-iltaan mennessä. Pennsylvanian tuloksia odotetaan paikallista aikaa perjantaina. Laskennan tässä vaiheessa näyttää siltä, että Bidenillä on avoinna useampia mahdollisia polkuja vaalivoittoon. Nopein tapa olisi varmistaa voitot Arizonassa ja Nevadassa, jossa Biden tällä hetkellä johtaa. Tällöin Georgian ja Pennsylvanian tuloksilla ei olisi vaalin lopputuloksen kannalta merkitystä. Arizona ja Nevada voivat kuitenkin kääntyä Trumpille, mutta Biden on kirimässä Trumpin rinnalle ja mahdollisesti ohi Georgiassa, jonka voitto riittäisi Bidenille riippumatta siitä, miten Pennsylvaniassa käy. Jännitysnäytelmä siis jatkuu, mutta juuri nyt presidentin vaihtuminen näyttää todennäköisemmältä kuin Trumpin jatkaminen seuraavalla nelivuotiskaudelle.

Osakemarkkinoilla rauhallista

Markkinat ovat suhtautuneet vaaliepävarmuuteen toistaiseksi rauhallisesti. Jo nyt voidaan sanoa, että hartaasti odotetun fiskaalipaketin koko jää pienemmäksi, kuin mitä olisi ollut odotettavissa, mikäli demokraatit olisivat voittaneet sekä presidentinvaalin että kongressin molemmat huoneet. Talouden elpymisen jatkumisen kannalta tärkeää lisäelvytystä on kuitenkin luvassa vaalien lopputuloksesta riippumatta.

Osakemarkkinat ovat olleen nousussa ääntenlaskun aikana huolimatta siitä, että finanssielvytys jäänee toiveita pienemmäksi. Markkinoiden positiivisuus selittyy osin sillä, että sijoittajat uskaltavat ottaa lisää riskiä, kun vaaliepävarmuuden odotetaan pikkuhiljaa hälvenevän. Toisena syynä lienee myös odotukset siitä, että Bidenin ajamat korotukset yritysverotukseen eivät ainakaan sellaisenaan tule toteutumaan, kun senaatti pysyy republikaanien hallinnassa. Lisäksi Bidenin ajama FAANG-sektorin säännöstelyn kiristäminen ei sellaisenaan tule toteutumaan, mikä on positiivista teknologiasektorin kannalta.

USA:n pitkien valtionlainojen korot laskussa

Valuuttamarkkinoilla EUR/USD on palannut vaalipäivän aamun tasoille, aluksi nähdyn dollarin vahvistumisen taituttua. Viime tuntien aikaan euroa on vahvistanut osakemarkkinoiden vahvuus ja odotus siitä, että Yhdysvaltain budjettialijäämä jää ennakoitua pienemmäksi, kun demokraattien ajamat menolisäykset eivät tule sellaisinaan toteutumaan. Tämä puolestaan rajoittaa keskuspankki Fedin taseen kasvua ja siten vähentää dollarin heikentymisen painetta. Samasta syystä Yhdysvaltain pitkien valtionlainojen korot ovat laskeneet voimakkaasti ääntenlaskun edetessä.

Riskisentimentin kannalta vaarallista olisi mikäli hävinnyt osapuoli kieltäytyisi tunnustamasta tappiotaan. Lopullinen vaalitulos on määrä vahvistaa joulukuun alussa ja sitä ennen osapuolilla on mahdollisuus tuloksen kyseenalaistamiseen ja esimerkiksi äänten uudelleen laskemisia voidaan nähdä.

Jussi Hiljanen

päästrategi +46 70 7723167