Soskuan sulusta tehtiin pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden avulla

Softability toteutti yhteistyössä FCG Finnish Consulting Groupin ja Väyläviraston kanssa virtuaalikokemuksen Saimaan kanavan sulkuprojektin Soskuan sulusta. Lopputulosta esiteltiin Tampereella InfraBIM Open 2020 -tapahtumassa, jossa vierailivat pääsivät navigoimaan virtuaalitodellisuudessa (VR) rahtialuksen Soskuan sulun läpi ja näkemään sulun pidennyksen raudoituksen Microsoftin HoloLens-älylaseilla yhdistetyn todellisuuden (MR) avulla.

Saimaan kanava toimii tärkeänä rahtiväylänä Suomen ja Keski-Euroopan sekä Venäjän välillä. Saimaan kanavan sulkuprojektin tarkoituksena on pidentää sulkuja 11 metriä, jotta kanavan kautta kulkevien rahtialusten kokoa ja rahdin määrää voisi kasvattaa. Tarkempia tietoja sulkuprojektiin liittyen antaa Väylävirasto ja FCG Finnish Consulting Group (yhteystiedot artikkelin lopussa).

Virtuaalitodellisuus auttaa projektien hahmottamisessa

Sulkuprojektin kaltaisten suurten projektien hahmottaminen vaatii paljon asiaan perehtymistä ja ymmärrystä. Virtuaalitodellisuus sen sijaan mahdollistaa interaktiivisen 360° tarinankerronnan, jonka avulla on mahdollista tarjota käyttäjälle sopiva sekoitus viihdettä ja tietoa. Tämän vuoksi myös Saimaan kanavan sulkuprojektin Soskuan sulun lopputuloksesta haluttiin tehdä pelillistävä kokemus virtuaalitodellisuuden (VR) ja yhdistetyn todellisuuden (MR) avulla.

Soskuan sulun 3D-visualisointi toteutettiin Oculus Quest VR-laseilla sekä Microsoftin HoloLens MR-laseilla. VR-lasien kanssa käyttäjä on kokonaan virtuaalitodellisuudessa ja pääsee ohjaamaan rahtialuksen Soskuan sulun läpi. Päästäkseen sulun toiselle puolelle, käyttäjän on vastattava muutamaan kanavaan liittyvään monivalintakysymykseen, joiden tarkoitus on lisätä tietoisuutta kanavasta ja sen ominaisuuksista.

Sulun pidennyksen raudoitus havainnollistettiin yhdistetyllä todellisuudella Microsoftin HoloLens-älylasien avulla. Yhdistetyssä todellisuudessa käyttäjä näkee sekä oikean maailman että virtuaalisen maailman samanaikaisesti älylasien avulla. Soskuan sulun pidennyksestä ja sen raudoituksesta luotiin 3D-mallit, joiden välillä käyttäjä pystyy vaihtelemaan näkymää. Käytännössä käyttäjä pystyy näkemään sulun pidennyksen sisällä olevan raudoituksen.

Oculus Quest

Softabilityn XR Studiolla on kokemusta VR-sovellusten toteuttamisesta erilaisille VR-laseille kuten Oculus Quest, Oculus Rift, HTC Vive ja Samsung Gear VR. Saimaan kanavan sulkuprojektin VR-osuuden havainnollistamiseen valittiin tällä kertaa laitteeksi Oculus Quest, sillä sen ominaisuudet soveltuvat hyvin asiakas- ja messukäyttöön:

• Helppo käyttö ja siirrettävyys
  • Itsenäinen laite: ei erillisiä johtoja, eikä tarvetta erilliselle tehokkaalle peli-PC:lle
  • Kevyet päässä, eikä välttämättä tarvita ohjaimiakaan. Erillisten ohjaimien sijaan voidaan käyttää myös omia käsiä ja eleohjausta.
  • Edullinen, mutta silti riittävät ominaisuudet useimpiin VR-käyttökohteisiin (pelillistetyt demonstraatiot, käyttöopastus, koulutus, jne.)
  • Mahdollisuus suoratoistaa Chromecastin kautta pelinäkymä helposti myös muihin näyttöihin (tarvitsee ilmaisen Oculus appsin puhelimeen)

Katso miltä Soskuan sulku näyttää virtuaalimaailmassa.

Katso myös FCG:n Mikael Steningin haastattelu InfraBIM Open 2020 -tapahtumasta, jossa Stening esittelee toteutusta tarkemmin.

Juha Asunmaa, Softability Oy, juha.asunmaa(at)softability.fi

Jarkko Räsänen, FCG Finnish Consulting Group, jarkko.rasanen(at)fcg.fi