Ohita
Ruotsalaisurheilija Emil Hansson, 21, suoriutui vakuuttavasti vuoden 2022 European Trophy -kilpailussa ja on nyt TIMBERSPORTS®:in Euroopan mestari.

Emil Hansson on uusi TIMBERSPORTS®:in Euroopan mestari

Pohjoismaisia TIMBERSPORTS®-urheilijoita kävi 3.7. Ranskan Schirrheinissä kansainvälisessä kilpailussa. Ruotsalaiset PRO-luokan urheilijat Emil Hansson ja Ferry Svan kohtasivat Euroopan kovatasoisimmat vastustajat European Trophy -kilpailussa. Hansson suoriutui ilmiömäisesti ja toi Ruotsille kultamitalin.

21-vuotiaan Emil Hanssonin TIMBERSPORTS®-kilpaura etenee vaikuttavaan tahtiin. Hansson osallistui European Trophy -kilpailuun ensimmäistä kertaa viime vuonna, jolloin hän päätyi sijalle 13. Vain vuotta myöhemmin Emil Hansson on Euroopan mestari ja yksi kaikkien aikojen nuorimmista Trophy-voittajista.

– En vielä oikein suostu uskomaan että voitin, mutta totta kai olen onnellinen. Nopeuskisa olisi voinut mennä paremminkin, mutta sitten pääsin vauhtiin. Olen treenannut viimeisen vuoden aikana ahkerasti, ja on mahtavaa nähdä, että se kannatti, Emil Hansson sanoo.

Kultamitali oli kovan työn takana. Kilpailuformaatti kysyy urheilijoilta voimaa ja kestävyyttä, sillä heidän pitää suoriutua neljästä lajista yhden erän aikana. Kilpailijoiden joukossa olivat muun muassa kokeneet Michael Dubicki Puolasta ja Koen Martens Belgiasta, sekä toinen ruotsalainen, Ferry Svan.

Mestaruuskilpailussa nähtiin monta rankkaa erää. Muun muassa Hanssonin ja Svanin välinen puolivälierä oli intensiivinen. Erä oli hyvin tasainen, mutta Hansson vei voiton kotiin. Hän vakuutti myös Ranskan Pierre Puybaret’ta vastaan käydyssä semifinaalissa ja kohtasi lopulta Belgian Koen Martensin. Finaali oli todellinen jännitysnäytelmä, mutta Emil Hansson onnistui lopulta nappaamaan ensimmäisen kultamitalinsa.

– Ferryä vastaan käymäni erä oli ehdottomasti rankin. Kisa oli tosi tasainen, ja meillä oli molemmilla päivän parhaat ajat. Finaali oli myös jännittävä, mutta keskityin vain omaan suoritukseeni, Hansson sanoo.

Ferry Svanin osalta kilpailu päättyi Emil Hanssonia vastaan käytyyn puolivälierään. Hän tuli viidenneksi, vaikka saavuttikin koko kilpailun parhaan ajan (1:10.89) Saksan Danny Martinia vastaan käydyssä neljännesvälierässä. Svan ja Hansson siis edustavat Ruotsia ja Pohjoismaita vuoden 2023 World Trophy kilpailussa – aivan kuten vuoden 2022 kilpailussakin.

Rookie-luokan kilpailu
Samana päivänä European Trophy -kilpailun kanssa kaksitoista Rookie-luokan urheilijaa osallistui French Rookie Championship -kilpailuun. Ruotsin Edvin Karlsson ja Tanskan Bo Andersen edustivat Pohjoismaita. Edvin Karlsson suoriutui vakuuttavasti Standing Block Chop-, Single Buck- ja Underhand Chop -lajeista, mutta hänen Stock Saw -suorituksensa hylättiin, koska hän sahasi merkintöjen ohi. Karlsson päätyi neljännelle sijalle. Tanskan Bo Andersen kilpaili ensimmäistä kertaa kansainvälisessä kilpailussa ja sijoittui kahdentoista kilpailijan joukosta kahdeksanneksi.

– Oli mukavaa osallistua kansainvälisiin kisoihin. Kilpailijoiden välillä vallitsee hyvä tunnelma, ja kilpaileminen on hauskaa. Kilpailijat olivat kovatasoisia, ja olen melko tyytyväinen omaan suoritukseeni. Mielestäni kirveslajit menivät erityisen hyvin, Bo Andersen sanoo.

Pohjoismaisilla TIMBERSPORTS®-urheilijoilla on edessään vielä monta kilpailua. 16.–17. heinäkuuta käydään toinen Nordic Cup -kilpailu Norjan Hamarissa. Sen jälkeen on vuorossa Nordic Cupin kolmas ja viimeinen kilpailu, joka pidetään Ruotsin Orsassa 6.–7. elokuuta. Kesän kausi päättyy Nordic Championship -kisoihin, jotka pidetään 27.–28. elokuuta Göteborgin lähellä Stenkullenissa. Nordic Championship -kilpailussa selviää, kuka edustaa maataan lokakuun maailmanmestaruuskilpailussa.

European Trophy -kilpailun tarkemmat tulokset löydät täältä.
European Trophy -livelähetyksen voit katsoa täältä.
French Rookie Championship -kilpailun tarkemmat tulokset löytyvät täältä.
Lue lisää TIMBERSPORTS®-uutisia täältä.

Aiheet

STIHL TIMBERSPORTS® on kansainvälinen puunkaadon kilpasarja, joka vaatii voimaa, tekniikkaa ja rohkeutta. Laji on peräisin Kanadasta, Yhdysvalloista ja Uudesta-Seelannista. Nykyään urheilulaji on kehittynyt korkean tason ammattilaiskilpailuksi, jolla on innostunut yleisö. Laji on kasvussa Ruotsissa, ja maailmanlaajuisesti TIMBERSPORTS® kiinnostaa jo yli 20 miljoonaa fania. TIMBERSPORTS® sisältää kuusi lajia: kolme kirveslajia, kaksi moottorisahalajia ja yhden sahalajin. Lue lisää stihltimbersports.is. TIMBERSPORTS® on ANDREAS STIHL AG & Co. KG:n rekisteröity tuotemerkki.

Lehdistön yhteyshenkilö Pressikontakt +46706221708

Koivupuistontie 10 B