25-vuotias Ferry Svan Wienissä järjestetyssä World Trophy -kilpailussa, jossa hän teki uuden Euroopan ennätyksen.

Ferry Svan ja Emil Hansson haastavat maailman eliitin jatkuvilla huippusijoituksillaan

Ruotsalaiset urheilijat Ferry Svan ja Emil Hansson jatkavat kisaamista maailman parhaiden TIMBERSPORTS®-urheilijoiden joukossa. He edustivat lauantai-iltana Ruotsia ja Pohjoismaita kansainvälisessä World Trophy -mestaruuskilpailussa, jossa Ferry Svan sijoittui viidenneksi ja Emil Hansson seitsemänneksi. Kaksi ruotsalaista tekivät vaikutuksen upeilla suorituksillaan, jotka vahvistivat heidän asemaansa maailman eliitin joukossa. Tuloksena oli sekä henkilökohtainen ennätys että Euroopan ennätys.

Kuusitoista maailman parasta TIMBERSPORTS®-urheilijaa kokoontui lauantaina Wienin Rathausplatzille kilpailemaan World Trophy -maailmanmestaruudesta. Kilpailuformaatti, jossa urheilijoiden on suoritettava neljä lajia peräkkäin, on haastava ja vaatii yhtä paljon kestävyyttä ja voimaa kuin tekniikkaa ja tarkkuutta. Urheilijat kilpailevat pudotuspelissä, jossa kunkin erän voittaja jatkaa, kunnes finaalissa on enää kaksi urheilijaa. Kilpailu oli lähtölaukaus kansainväliseen PRO-luokkaan, jossa sekä Emil Hansson että Ferry Svan kohtasivat tiukkaa kilpailua.

Eräs ennakkosuosikeista palkintokorokkeelle oli Ferry Svan, joka voitti viime vuonna Euroopan karsintakilpailun ja eteni puolivälieriin nykyistä maailmanmestaria amerikkalaista Jason Lentziä vastaan. Hän oli 1.00,92 minuutin ajallaan todella lähellä Jason Lentziä, joka voitti lopulta erän ja pudotti Ferryn kilpailusta. Ferry teki kuitenkin Euroopan ennätyksen kilpailulavalla.

– Olen todella tyytyväinen Euroopan ennätykseen ja suoritukseen yleisesti. Minulla oli alussa hieman vaikeuksia enkä päässyt oikeaan fiilikseen. Korjasin tilanteen ja sain hyviä aikoja. Vastus oli yhtä kova kuin aina, ja niin sen pitääkin olla näin suuressa kilpailussa. Näen ajoista, että olen samalla tasolla huippujen kanssa. Se on hauskaa ja otan siitä kaiken irti, sanoo Ferry Svan ja jatkaa:

– Seuraava iso kilpailu on MM-kilpailu kotimaassa, ja karsinta sinne suoritetaan elokuussa pidettävissä Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa. Haluan olla siellä paras ruotsalainen, ja teen kaikkeni sen eteen.

Emil Hansson osallistui kilpailuun toisella kahdesta villistä kortista. Villin kortin perusteluna oli nuoren urheilijan ikä ja menestys. Hän suoritti debyyttinsä mestaruuskilpailussa. Alustavan karsintaottelun jälkeen alkoi kilpailun ensimmäinen kierros, jossa myös Emil Hansson eteni puolivälieriin. Emil Hansson teki vahvan suorituksen, joka johti henkilökohtaiseen 1.04,98 minuutin ennätykseen. Emil Hansson kohtasi puolivälierissä Uuden-Seelannin ennakkosuosikin Jack Jordanin, joka voitti myöhemmin kultamitalin. Urheilijat olivat erittäin tasaväkisiä. Valitettavasti Emil Hansson hylättiin, koska hän laittoi jalan maahan Underhand Chop -lajissa puupölkkyä hakatessaan. Emil Hansson sijoittui upeasti seitsemänneksi osallistuessaan ensimmäistä kertaa World Trophy -kilpailuun.

– Olen erittäin tyytyväinen. Hylkäyksestä huolimatta tein todella hyvän erän ja nousin pölkyltä juuri ennen Jack Jordania. Kilpaileminen oli hauskaa ja onnistuin paremmin kuin odotin. Tuntuu mukavalta asettaa suorituspaineita eliitille, sanoo Emil Hansson.

Täydelliset kilpailutulokset löydät täältä.
Seuraa World Trophy -kilpailun livelähetystä täällä.

+46 73 736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.