Näin pääset alkuun sähköauton käytössä

Blogikirjoitus -

Näin pääset alkuun sähköauton käytössä

Kiinnostaako Subaru Solterra, mutta sähköautoilijan elämä herättää epävarmuutta? Siinä tapauksessa seuraavista sivuista on sinulle hyötyä: kerromme perusasiat, joiden ansiosta sähköautoilu sujuu helposti, taloudellisesti ja erittäin mukavasti. Oikeastaan sähköautoilu ei juurikaan eroa älypuhelimen käytöstä tänä päivänä.

Sähköautoilu on fiksu tapa ratkaista kulkeminen arjessa. Sähköauto on hiljainen ja miellyttävä, minkä lisäksi se on taloudellisesti edullinen ja helposti huollettava. Sen käyttö edellyttää vain pieniä muutoksia rutiineihin, ja niiden ansiosta autoilu sujuu entistäkin helpommin ja mukavammin. Sinun ei esimerkiksi enää tarvitse tehdä turhia ajomatkoja huoltoasemalle tankkaamaan.

Sovellus ja navigaattori

Onko sinulla älypuhelin? Siinä tapauksessa olet jo täysin valmistautunut. Älypuhelin ja auton navigaattori ovat nimittäin sähköautoilijan tärkeimmät työkalut. Niiden ansiosta voit suunnitella reittisi niin, että matkan varrelle osuu sopivia latauspaikkoja. SUBARU Care -sovelluksen kautta voit koska tahansa tarkistaa auton varaustason, etäohjata latausaikaa ja -tapaa sekä valmistella auton lähtöä varten.

Mahdollisuus esilämmittää tai viilentää matkustamo auton ollessa latauksessa on enemmän kuin pelkkä mukavuuskysymys – se auttaa myös vähentämään virrankulutusta matkan aikana, mikä pidentää auton toimintamatkaa. SUBARU Caren ohella myös latauspisteitä ja pikalatausasemia hoitavien yritysten tarjoamat sovellukset voivat helpottaa latauspisteiden löytämistä sekä mahdollisesti myös lataussähkön maksamista. Tästä pääsemmekin ehkä kaikkein perustavanlaatuisimpaan kysymykseen.

Miten sähköauto tankataan?

Noudata jatkuvan lataamisen ABC-periaatetta – Always Be Charging! Tämä toimintatapa tulee todennäköisesti sinulta jo ihan luonnostaan. Sähköautossa ja älypuhelimessa on nimittäin lataamisen osalta paljon yhteistä. Sähköauto ladataan kotona, mutta tarvittaessa voit ladata sitä mukana tulevan kaapelin avulla missä tahansa. Tämä on sähköauton suurimpia etuja. Auto ladataan sen ollessa pysäköitynä. Kun otat tavaksesi liittää auton lataukseen aina sen ollessa pysäköitynä, voit luottaa siihen, että akuissa on aina lähdön hetkellä enemmän varaustasoa kuin pysäköintihetkellä. Tehokkain ja mukavin tapa ladata sähköautoa on kotona yön aikana. Päivän ajokilometreistä riippuen autoa tarvitsee kenties ladata seuraavan kerran vasta illalla.

Jos autoa tarvitsee ladata päiväsaikaan, latauspisteitä on kaikkialla, missä ihmiset yleensä hoitavat asioitaan. On olemassa kaksi eri lataustapaa. Normaalilatausta on saatavana tavallisilla pysäköintipaikoilla. Normaalilataus onnistuu eri enimmäistehoilla aina 22 kilowattiin asti. Huoltoasemilta, suurten liikenneväylien varsilta ja vastaavilta löytyy usein niin sanottuja pikalatauspisteitä, joiden teho on 50 kilowatista ylöspäin.

Latauskaapeli

Pikalatauspisteissä on aina oma latauskaapelinsa. Normaalilataukseen tarkoitetuissa pisteissä voi myös olla saatavilla kaapeli, mutta yleensä käytetään auton omaa latauskaapelia. Markkinoilla on muutamia erilaisia kaapelimalleja. Yleisimmät ovat ne kaksi liitäntätyyppiä, jotka sisältyvät Subarun vakiovarusteisiin.

Niin sanotussa normaalilatauksessa Subaru liitetään tyypin 2 liittimellä. Se on pyöreä liitin, joka on päältä tasainen ja jossa on seitsemän kiinnikettä. Tällainen kaapeli sisältyy Solterran vakiovarusteisiin. Pikalataukseen käytetään sen sijaan CCS2-liitäntää. Yläosa muistuttaa tyypin 2 liitäntää, mutta sen alapuolella on soikea lisäosa, jossa on kaksi suurempaa kiinnikettä.

Miten lataaminen onnistuu kotona?

Kotona lataaminen onnistuu tehokkaasti ja turvallisesti kotikäyttöön tarkoitetulla latausasemalla eli niin sanotulla wallboxilla tai seinärasialla. Niitä on markkinoilla monia erilaisia, eri yksityiskohdilla ja ominaisuuksilla varustettuina. Subaru-jälleenmyyjäsi voi auttaa sinua löytämään juuri sinulle ja sinun kotiisi sopivan ratkaisun. Periaatteessa wallbox ei ole juuri seinäpistorasiaa kummempi, mutta se kestää pidemmän aikaa suurempaakin ottotehoa. Wallboxin asennus edellyttää ammattimaista sähköasentajaa, joka tarkistaa, että latausaseman verkkovirta on mitoitettu oikein ja että se on riittävän hyvässä kunnossa sähköauton lataamiseen.

Omilla sulakkeilla ja vikavirtasuojalla toimiva wallbox-latauspiste on turvallinen käyttää. Jos siinä on niin sanottu kuormanhallinta, wallbox voi myös säädellä auton latausta kotitalouden kulloisenkin sähkönkulutuksen mukaan. Latausta voidaan myös säädellä sen mukaan, mihin vuorokaudenaikaan sähkö on edullisinta. Lisäksi SUBARU Care -sovelluksessa on sisäänrakennettu latausaikataulu, joten latausajankohta voidaan säätää manuaalisesti riippumatta normaalilatauspisteen tyypistä.

Voiko autoa ladata seinäpistorasiasta?

On olemassa kaapeleita, jotka mahdollistavat latauksen tavallisista seinäpistorasioista. Tällainen latauskaapeli on ostettavissa Subarun alkuperäisenä lisävarusteena, mutta sitä tulee käyttää vasta viimeisenä vaihtoehtona. Tämä johtuu siitä, että seinäpistorasioita ei ole suunniteltu antamaan suurta tehoa pidemmän aikaa. Sulakkeet voivat palaa, erityisesti jos lataamiseen käytettävä pistorasia on samassa sulakkeessa kuin muut kodinkoneet. Vakavamman ongelman muodostavat vanhat ja alimitoitetut sähköjärjestelmät.

Yleensä sähköauton lataukseen ei tarvitse käyttää tavallista pistorasiaa, mutta jos se on aivan välttämätöntä, ole valppaana. Sähkökaapeli ja pistorasia eivät saa kuumeta niin, ettei niihin voi koskea kädellä! Jos näin käy, keskeytä lataus välittömästi. Jos lataamista on kuitenkin jatkettava, vaihda pistorasiaa, vähennä lataustehoa ja lataa hitaammin.

Kuinka paljon kannattaa ladata?

Muista jälleen kerran ABC! Ota tavaksesi liittää auto lataukseen aina, kun pysäköit sen tai saavut kotiin. Jos akun varaus on yli 80 prosenttia, julkinen lataaminen ei välttämättä kannata, sillä viimeisen parinkymmenen prosentin lataaminen voi kestää yhtä kauan kuin ensimmäisen 80 prosentin lataaminen. Jos viimeiset kilometrit eivät ole ehdottoman välttämättömiä, voit säästää arvokasta aikaa, kun otat tavaksi pitää latauksen 20–80 prosentissa.

Heikentääkö lataaminen akkuja?

Kaikki lataaminen ja latauksen käyttäminen heikentää akkuja. Ajan myötä akun kapasiteetti pienenee. Solterran akut ovat litiumioniakkuja, aivan kuten matkapuhelimessa. Ne kestävät parhaiten, jos varaustaso pysyy 10 ja 90 prosentin välillä ja lataus tapahtuu hitaasti ja matalalla teholla. Pikalataus rasittaa akkuja enemmän kuin tavallinen lataus.

Käytännössä kuluminen on kuitenkin niin marginaalista, että voit huoletta ladata akun sataan prosenttiin ennen pidempää matkaa sekä käyttää tarvittaessa pikalatausta. Tämä lasketaan sähköauton normaaliksi käytöksi. Subaru Solterran akut on suunniteltu säilyttämään 90 prosenttia kapasiteetistaan 10 vuoden ajan.

Kuinka paljon sähköauto kuluttaa?

Sähköauton teho ilmoitetaan kilowatteina, aivan kuten polttomoottorilla varustetun auton teho. Litrakulutuksen sijaan sähköauton energiankulutus ilmoitetaan kilowattitunneissa (kWh). Samaa yksikköä käytetään myös ilmaisemaan, kuinka paljon energiaa akut voivat varastoida. Jos akuissa on varastoituna 60 kWh energiaa ja keskimääräinen energiankulutus on tasan 20 kWh/100 km, auton toimintamatka on 300 kilometriä – siis teoriassa. Mitä kovempi vauhti, sitä enemmän auto kuluttaa. Polttomoottorilla varustettuun autoon verrattuna ilmanvastuksella ja vierintävastuksella on suurempi merkitys sähköauton kulutukseen. Moottoritienopeuksilla toimintamatka voi olla paljon lyhyempi, kuin mitä valmistaja on ilmoittanut. Samaan aikaan kaupunkiliikenteessä toimintamatka voi olla paljon ilmoitettua pidempi.

Kulutus lisääntyy myös kylmässä. Talvisaikaan kylmällä akulla ja kylmällä matkustamolla lähdettäessä auton toimintamatka voi olla jopa puolet lyhyempi kuin lämmitetyllä autolla. Auton esilämmitys latauksen aikana pidentää siis myös auton toimintamatkaa, erityisesti talvella. Ajon aikana kulutusta voidaan myös vähentää suosimalla ohjauspyörä- ja istuinlämmitystä matkustamon lämmityksen sijaan.

Kaikissa Solterroissa on lisäksi vakiona lämpöpumppu eli toimintamatkaa ja mukavuutta parantava energiatehokas lämmönvaihdin.

Kuinka nopeasti auto latautuu?

Latausnopeus riippuu siitä, kuinka monta kilowattituntia latausasema pystyy tuottamaan sekä kuinka paljon tehoja auton sisäinen laturi voi vastaanottaa. Solterran sisäinen laturi voi ottaa vastaan enintään seitsemän kilowattia 30 ampeerin virralla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että auto lataisi aina seitsemän kilowattia. Latausnopeuteen vaikuttaa myös se, kuinka paljon virtaa latauspiste voi tuottaa. 16 ampeerilla latausteho on noin 3,7 kilowattia.

Latausaikaan vaikuttaa myös akkujen lämpötila ja varaustaso. Nopeimmin akut latautuvat normaalissa huoneenlämmössä ja akkujen varaustason ollessa 20–80 prosenttia. Solterrassa, jossa on 71,4 kilowattitunnin akku ja 414–465 kilometrin toimintamatka, tehokkain latausikkuna on 80–320 kilometrin toimintamatkalla.

Tavallisella 16 ampeerin ja 3,7 kilowatin kotilatauksella näiden 240 kilometrin lataaminen vie arviolta 12,5 tuntia. Muista myös, että sinun tarvitsee ladata vain sen verran kuin olet päivän aikana kuluttanut. Jos olet ajanut 60 kilometriä ja jäljellä on 270 kilometriä toimintamatkaa, 80 prosentin saavuttamiseen voi kulua vain 4–5 tuntia.

Jos käytät hätälatausta eli lataat tavallisesta 230 voltin pistorasiasta 10 ampeerin sulakkeella, enimmäisteho on 2,3 kilowattia. Tällöin akut latautuvat noin kymmenen kilometriä tunnissa.

Pikalatauksessa latausaika liikkuu aivan toisissa lukemissa. Solterra kestää 150 kilowatin tasavirran. Tämä tarkoittaa, että 20–80 prosentin lataukseen menee noin 30 minuuttia.

Miten lataamisesta maksetaan?

Ladatessasi autoa kotona maksat sähkön sähkölaskussasi. Julkisten latauspisteiden käyttö maksaa yleensä erikseen. Toistaiseksi on harvinaista, että auton lataaminen onnistuisi tavallisella maksu- tai luottokortilla. Eri toimijoita on useita, ja monet niistä tarjoavat erityisiä kortteja tai lataustunnisteita, joiden avulla latauspisteellä tunnistaudutaan. Toisinaan yhden palveluntarjoajan kortti voi toimia myös toisen palveluntarjoajan latausasemalla. Vaihtoehtoisesti voit maksaa tekstiviestillä tai älypuhelinsovelluksella, samaan tapaan kuin tekstiviestipysäköinnissä. Latauspisteellä on yleensä saatavilla tieto palveluntarjoajasta ja eri maksuvaihtoehdoista.

Myös hinnat voivat vaihdella suuresti. On latausasemia, jotka veloittavat korotetun pysäköintimaksun koko latausajasta. Toiset latausasemat puolestaan veloittavat sen mukaan, kuinka monta kilowattituntia auto on vastaanottanut.

Mitä tunnisteita ja sovelluksia tarvitsen?

Latauspisteitä on monessa paikassa, ja niiden määrä on kasvussa. Ne ovat kuitenkin hieman hajallaan eivätkä erotu yhtä hyvin kuin perinteiset huoltoasemat katoksineen ja lippuineen.

Opit kuitenkin nopeasti, mitkä latauspisteet ovat niiden paikkojen läheisyydessä, joissa tavallisesti liikut. Näin saat myös nopeasti käsityksen siitä, millaisia latauskortteja tai -tunnisteita yleensä tarvitset. Liikkuessasi sinulle vieraissa paikoissa voit käyttää latauspisteiden etsimiseen SUBARU Care -sovellusta. Lisäksi voit käyttää myös muita sovelluksia. Latauspisteiden tarjoajien omissa sovelluksissa on se etu, että latauksen maksaminen onnistuu yleensä sovelluksen kautta myös ilman lataustunnistetta.

Muita sovellusvaihtoehtoja ovat esimerkiksi ChargeFinder ja A Better Route Planner. Ne näyttävät lähelläsi olevat latauspisteet sekä niiden palveluntarjoajat, kaapelityypit ja senhetkisen saatavuuden. Lisäksi ne auttavat suunnittelemaan pidempiä ajomatkoja ehdottamalla matkan varrella olevia latauspisteitä.

Leppoisasti sähköautolla

Yhteenvetona: muista ABC – Always Be Charging! Latauskaapelin liittäminen vie vain hetken. Ota tavaksesi ladata autoa aina sen ollessa parkissa – tämä yleensä riittää kattamaan useimmat arjen ajotarpeet. Tämä esimerkiksi riittää hyvin, mikäli ajat normaalisti 60 kilometriä päivässä ja pidät varaustason 20 ja 80 prosentin välillä. Eikä sinun tarvitse ajella turhaan huoltoasemalle!

Tarvitseeko sinun toisinaan ajaa pidempiä matkoja? Suunnittele matkan varrelle taukoja pikalatausta varten. Taukoja on joka tapauksessa pidettävä pysyäksesi virkeänä ja valppaana.

Näin saat Solterrasta ja sähköautoilusta suurimman mahdollisen hyödyn – niin arjessa kuin seikkailuilla.

Lehdistön yhteyshenkilö 040-618 49 21

Nelivetoinen Subaru vetoaa suomalaisiin

SUBARU Nordic Ab on Subaru-henkilöautojen maahantuoja Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yhtiön toimialueilla myydään vuosittain noin 9 000 autoa, joista Suomen osuus on noin 1 400 autoa. Nelivetoisen Subarun myyntiä vauhdittavat Outback-, XV- ja Levorg -mallit sekä kestosuosikki Forester.

Subaru Suomi
Lautamiehentie 3