Ohita
Subaru Forester ja XV vastaanottivat luokkiensa turvallisimman auton tittelin myös Euro NCAP:lta.

Subaru on maailman turvallisin auto

Yhdysvaltalainen IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) -tutkimuslaitos summasi yhteen viime vuonna toteutetut törmäystestituloksensa ja kuten edellisinäkin vuosina, jokainen markkinoilla myynnissä oleva Subaru-malli sai kolariturvallisuudesta ”Top Safety Pick – huipputurvallinen valinta” -tunnustuksen. Subaru on edelleen ainoa automerkki, jonka jokainen malli on vuosi toisensa jälkeen luokiteltu luokkansa turvallisimmaksi autoksi.

Viime vuonna IIHS:n toteuttamissa testeissä ennätyksellisesti yhdeksän eri Subaru-automallia rankattiin kolariturvallisuudessa korkeimmalle TSP- tai TSP+ -tasolle. Japanilaisvalmistajan ennakkoluuloton tavoite rakentaa maailman turvallisimmat autot on siis saavutettavissa. Huomionarvoista on myös se, että kaikki Subarun uuteen SGP-perusrakenteeseen perustuvat mallit nostettiin luokkiensa parhaimmaksi myös Euro NCAP:n testeissä.

Vuodesta 2006 lähtien IIHS on palkinnut markkinoiden turvallisimpia autoja Top Safety Pick -tunnustuksella, jotta turvallisuutta arvostava kuluttaja voi valita oikein. Testien turvallisuusvaatimukset ovat tiukentuneet ja järjestelmään on rakennettu lisää kriteerejä. TSP+ tarkoittaa, että autossa on törmäyssuojatun perusrakenteen lisäksi hyvin toimivat kuljettajaa avustavat- sekä hätäjarrutusjärjestelmät. Uutta vuodelle 2020 on se, että IIHS painottaa testeissään erityisesti jalankulkijoiden suojaustasoa.

Todiste uusien tiukentuneiden vaatimuksien kovuudesta on se, että tämän vuoden testeissä vain 64 mallia sai Top Safety Pick -arvosanan kun vastaava luku viime vuonna oli 111. Näistä korkein mahdollinen TSP+ arvosana myönnettiin 23 automallille, joista neljä Subarulle: Foresterille, XV:lle, Outbackille- sekä Legacylle.

Lisätietoja IIHS:n arvioinneista löydät osoitteesta: www.iihs.org

Aiheet

Subarun emoyhtiö on Subaru Corporation. Yhtiön ensimmäisen sarjatuotantomallin Subaru 360:n valmistus käynnistyi reilut 60 vuotta sitten vuonna 1958. Subaru Corporationin tuotantolaitokset sijaitsevat Gunmassa Japanissa sekä Lafayettessä Yhdysvalloissa. Subaru valmistaa reilut miljoonan henkilöautoa vuodessa. Subaru-malleja ovat Impreza, XV, Outback, Forester, STI, BRZ ja Levorg. Subaru otti symmetrisen nelivedon käyttöön vuonna 1972 ja on valmistanut vuoden 1966 jälkeen jo yli 16 miljoonaa Boxer-moottoria.

Lehdistön yhteyshenkilö 040-618 49 21

Nelivetoinen Subaru vetoaa suomalaisiin

SUBARU Nordic Ab on Subaru-henkilöautojen maahantuoja Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yhtiön toimialueilla myydään vuosittain noin 9 000 autoa, joista Suomen osuus on noin 1 400 autoa. Nelivetoisen Subarun myyntiä vauhdittavat Outback-, XV- ja Levorg -mallit sekä kestosuosikki Forester.

Subaru Suomi
Lautamiehentie 3