Elämäntapamuutos säästää diabetesvaarassa olevan sydäntä

Elämäntapamuutos säästää diabetesvaarassa olevan sydäntä

Heikentynyt sokerinsieto merkitsee tunnetusti vaaraa sairastua diabetekseen. Kiinalaistutkijat ovat nyt todenneet, että elämäntapamuutoksilla tämä riski ja samalla myös sydäntautivaara pienenevät ja potilaat saavat lisää elinvuosia.

Tutkimuksessa oli mukana lähes 600 diabetesriskissä ollutta kiinalaista. Heitä seurattiin 23 vuotta. Lähes 440 osallistujaa sai kuuden ensimmäisen seurantavuoden aikana ohjausta elämäntapamuutoksiin, kuten liikuntaan ja ruokavalioon.

Tutkimusaikana 174 osallistujaa menehtyi. Tutkijat havaitsivat, että elintapansa parantaneissa menehtyneitä oli selvästi vähemmän kuin vertailuryhmäläisissä. Sydän- ja verisuonitaudit aiheuttivat elämäntapojaan muuttaneiden ryhmässä 12 prosenttia, vertailuryhmässä 20 prosenttia kuolemista. Kokonaiskuolleisuus oli vertailuryhmässä 38 prosenttia, mutta elämäntapamuutosryhmässä 28 prosenttia.

Tutkimus julkaistiin Lancet-lehdessä.