Kuva Johannes Romppanen.

​Pitkäaikainen stressi lisää sydänpotilaan kuolemanvaaraa

Pitkään jatkunut psyykkinen stressi, kuten masennus ja ahdistuneisuus lisää vakaata sydän- ja verisuonitautia sairastavien menehtymisvaaraa. Jos oireet ovat lieviä, ne eivät pitkään jatkuessakaan lyhennä elinaikaa.

Tutkimuksessa oli mukana 950 sydänpotilasta, joiden psyykkinen stressi kartoitettiin kyselyllä tutkimuksen alkaessa ja vielä neljä kertaa lähimmän neljän vuoden aikana. Potilaat jaoteltiin stressitason mukaan neljään ryhmään eli stressittömiin, joskus vakavasta stressistä kärsineisiin, jatkuvaa lievää stressiä ja jatkuvaa kohtalaisen voimakasta stressiä kärsineisiin. Potilaita seurattiin yli kymmenen vuotta.

Nelisen prosenttia potilaista ilmoitti vähintään kolmella kyselykerralla kärsivänsä voimakkaasta tai kohtalaisesta stressistä. Tutkijat havaitsivat, että nämä potilaat menehtyivät seuranta-aikana merkitsevästi todennäköisemmin kuin stressittömät potilaat. Tutkimuksessa huomioitiin niin sydänkuolemat kuin menehtyminen muihinkin syihin.

Lähes kahdeksan prosenttia potilaista kärsi jatkuvasta lievästä stressistä, mutta heidän menehtymisvaaransa ei ollut suurempi kuin stressittömien. Runsas neljännes ilmoitti yhdellä tai kahdella kyselykerralla kärsineensä stressistä, mutta heidänkään menehtymisvaaransa ei ollut suurentunut.

Tutkimus julkaistiin Heart-lehdessä.