Sydänliiton kunniapuheenjohtajalle Pekka Puskalle Maailman Sydänjärjestön (WHF) elämäntyöpalkinto

Tiedote -

Sydänliiton kunniapuheenjohtajalle ja Maailman Sydänjärjestön (WHF) entiselle puheenjohtajalle professori Pekka Puskalle on myönnetty vuoden 2020 Maailman Sydänjärjestön elämäntyöpalkinto hänen merkittävästä panoksestaan pitkän ja arvokkaan uran aikana Maailman Sydänjärjestön kutsumustehtävässä, maailmanlaajuisessa taistelussa kroonisia sairauksia sekä sydän- ja verisuonitauteja vastaan.

Pekka Puska on professori, lääkäri ja Sydänliiton kunniapuheenjohtaja. Hän on aiemmin toiminut Suomen Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtajana ja on vuosikymmenien ajan vaikuttanut merkittävällä tavalla kansanterveyden tutkimukseen ja sairauksien ehkäisemisen käytäntöihin sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti.

– On suuri kunnia saada Maailman Sydänjärjestön elämäntyöpalkinto 2020, sanoo Maailman Sydänjärjestön puheenjohtajana vuosina 2009–2010 toiminut Pekka Puska. – Arvostan suuresti Maailman Sydänjärjestöä ja sen taistelua pahinta globaalia tappajaa, sydäntauteja vastaan sekä sen työtä kaikkien ihmisten sydänterveyden edistämiseksi.

– Olemme iloisia ja ylpeitä, että kunniapuheenjohtajamme työ on palkittu, kertoo Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax. – Toimikoon tämä samalla muistutuksena ja innostajana meille kaikille, sillä sydän- ja verisuonisairaudet ovat yhä Suomen suurin yksittäinen terveysongelma. Korona-kriisi on tuonut dramaattisella tavalla esiin, kuinka moninaisia riskejä sydänterveyden alalla on. Yhä useampi myös tietää, että uniapnea ja useat muistisairaudet liittyvät juuri sydän- ja verisuonitauteihin.

Professori Puska toimi Kansanterveyslaitoksen (KTL) pääjohtajana vuosina 2003–2009. Kun Kansanterveyslaitos ja Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (STAKES) vuonna 2009 yhdistyivät, hänestä tuli Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) pääjohtaja ja siinä virassa hän toimi vuoteen 2013 asti.

Pekka Puskan vaikutusta suomalaiseen kansanterveystutkimukseen ja hoitokäytäntöihin läpi vuosikymmenten pidetään merkittävänä. Pitkäaikaisena johtajana ja päätutkijana hän oli ensimmäisen kokonaisvaltaisen, kansanterveyden edistämiseksi luodun tutkimuksen, Pohjois-Karjala-projektin, johtohahmoja. Projektin tavoitteena oli näyttää ruokavaliomuutosten hyödyllinen vaikutus pyrittäessä edistämään kansan sydänterveyttä sekä vähentämään sydäntautikuolleisuutta ja sydäntautien aiheuttamaa työkyvyttömyyttä. 25 vuoden aikana työikäisen väestön vuosittainen sydäntautikuolleisuus väheni 80 prosenttia ja kansan kokonaisterveys koheni dramaattisesti. Projektia pidetään yleisesti menestyksekkäänä mallina sydän- ja verisuonitautien sekä muiden ei-tarttuvien tautien ehkäisyssä väestötasolla.

Maailman Terveysjärjestössä (WHO) professori Puska johti ei-tarttuvien tautien kokonaisvaltaista ehkäisytyötä, keskittyen suurimpiin riskitekijöihin (epäterveelliseen ruokavalioon, liikunnan puutteeseen ja tupakointiin) terveysvalistuksen, kansallisten toimenpideohjelmien ja paikallisten verkostojen keinoin. Professori Puskan osasto oli avainasemassa kehityksessä, joka johti maailmanlaajuisen strategian omaksumiseen Maailman terveyskokouksessa 2004 koskien ruokavalio-, liikunta- ja terveyssuosituksia.

Professori Puska on palvellut kaksi kautta kansanedustajana. Hän on St. Andrewsin ja Lissabonin yliopistojen kunniatohtori, Venäjän luonnontieteiden akatemian akateemikko, sekä toiminut Turun yliopiston kanslerina ja Maailman kansanterveyslaitosten järjestön IANPHI:n pääjohtajana.

Maailman Sydänjärjestöstä

Maailman Sydänjärjestö (WHF, worldheart.org) johtaa maailmanlaajuista taistelua sydän- ja verisuonitauteja, sydänsairauksia ja aivoinfarkteja vastaan.

WHF on ainoa globaali potilasjärjestö, joka yhdistää koko maailman sydän- ja verisuonitautiyhdistykset auttamaan ihmisiä elämään pitempään ja sydänterveempää elämää. Maailman Sydänjärjestö ja sen jäsenet – yli 200 yhdistystä, tieteellistä seuraa, säätiötä, ja potilasjärjestöä yli 100 maassa – uskoo maailmaan, jossa terve sydän on jokaiselle kuuluva ihmisoikeus ja keskeinen tekijä oikeudenmukaisessa globaalissa terveydenhuollossa. Jokainen sydämenlyönti on tärkeä.

Kuvamateriaalia:

Lisätietoa:

Pekka Puska
pekka.puska@thl.fi
p. 040 771 5571

Lisätietoa englanniksi:

Mihela Kralj, tiedottaja, WHF
mihela.kralj@worldheart.org

Sydänliitto edistää suomalaisten terveyttä ja tukee sairastuneita. Toimimme monipuolisesti niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Olemme noin 70 000 jäsenen sydänyhteisö, joka on järjestäytynyt 215 paikalliseen sydänyhdistykseen, 16 alueelliseen sydänpiiriin ja kolmeen valtakunnalliseen järjestöön (Sydänlapset ja -aikuiset ry, Sydän- ja keuhkosiirrokkaat SYKE ry ja Karpatiat ry).