Ohita
Golfaa mukavammin! Hyvä näkökyky parantaa sekä mukavuutta, turvallisuutta että tuloksia golfkentällä

Uutinen -

Golf kasvattaa suosiotaan jatkuvasti ja nykyään se on yksi Suomen suosituimmista ulkoliikuntalajeista*. Kun kentillä on paljon ihmisiä ja siellä vietetään pitkiä aikoja, on tärkeää pitää mielessä myös turvallisuusnäkökulmat sekä silmien suojaaminen. Tässä tarkka näkö ja hyvin suojaavat lasit ovat tärkeässä roolissa. Synsamin optikot kertovat, miten hyvä näkö ja oikeanlaiset näköä parantavat apuvälineet voivat auttaa golfaajia sekä suojaamaan silmänsä että parantamaan tuloksiaan ja nauttimaan harrastuksestaan entistäkin enemmän.

Monien asioiden on oltava tiptop, kun lähtee kauan odotetulle golfkierrokselle; useimmat pelaajat valitsevat huolella käyttämänsä mailat, pallot, bägin, kengät ja monet muut välineet. Mutta yksi asia, joka voi parantaa sekä pelikokemusta että tulosta ja turvallisuutta, pääsee kuitenkin usein unohtumaan, nimittäin näkö ja oikeanlaisten lasien valinta. Golfarit viettävät yleensä useita tunteja auringossa, joten on tärkeää, että laseissa on hyvä UV-suoja. Tavalliset aurinkolasit toki auttavat tilannetta jonkin verran, mutta suosittelemme valitsemaan erityisesti golfia varten suunnitellut hyvin suojaavat urheilulasit. Myös fotokromaattiset eli itsestään tummuvat linssit voivat olla hyvä valinta, sillä ne mukautuvat vallitsevien valaistusolosuhteiden mukaisiksi.

Synsamin optikko ja urheilulasiasiantuntija Jani Nyman:

- Jokaisen golfarin tulisi käyttää sellaisia laseja, jotka istuvat tukevasti, tuntuvat mukavilta ja joissa on mahdollisimman laaja näkökenttä. Kaareva urheilulasikehys täyttää nämä vaatimukset ja linsseiksi suosittelen punertavan sävyisiä linssejä, sillä ne antavat parhaan kontrastin kentän valaistusolosuhteista ja ympäristöstä riippumatta. Juuri sinulle räätälöidyt golflasit ovat ihanteelliset kentän hahmottamiseen; puttilinjat näkyvät paremmin ja myös pallon lennon seuraaminen on helpompaa, etkä hukkaa palloa siksi että silmäsi eivät yksinkertaisesti vain pysyneet pallon mukana.

Näe hyvin lähelle ja kauas

Suomalaisten golfaajien keski-ikä on 48 vuotta**, ja se lähentelee ikää, jolloin monet alkavat tarvita progressiivisia linssejä eli monitehosilmälaseja. Ihmisellä, jolla on ikänäkö eli presbyopia***, voi olla haasteita nähdä sekä kauas kentälle että lukea lähellä olevaa tuloskorttia.

- Synsam valmistaa useita erilaisia urheiluun tarkoitettuja progressiivisia eli moniteholinssejä. On olemassa esimerkiksi golfmoniteholinssit, joissa lukuosa on sijoitettu linssin alareunaan, jotta kaukonäkö ei häiriinny. Näiden linssien avulla ikänäöstä kärsivä golfari saavuttaa luonnollisen peliasennon, sekä näkee mukavasti kaukana lentävän pallon että tuloskorttiin merkittävät lyöntimäärät, Nyman selittää.

Optikon vinkit golfareille:

• Käytä golfiin tarkoitettuja urheilulaseja, jotka istuvat tiiviisti ja tukevasti, tuntuvat mukavilta ja joissa on laaja näkökenttä.
  • Suosi punertavan sävyisiä linssejä, sillä ne antavat parhaan kontrastin, minkä avulla hahmotat kentän muodot ja rajat sekä näet mihin pallo laskeutuu, riippumatta siitä päätyykö se väylälle, viheriölle vai raffiin.
  • Monitehogolflasit mahdollistavat ikänäköiselle golfarille luonnollisen ja oikeaoppisen lyöntiasennon, samalla auttaen näkemään tarkasti pallon ja kohteen kaukana sekä tuloskortin lähellä.
  • Kokeile kosteuttavia silmätippoja: Pitkät päivät golfkentällä tuulessa ja auringonpaisteessa voivat kuivattaa ja ärsyttää silmiä. Pidä kosteuttavia silmätippoja golfbägissäsi ja käytä niitä säännöllisesti, jotta silmäsi pysyvät kosteutettuina.

*Lähde: https://golf.fi/pelaajalle/golf-suomessa/

**Lähde: https://golf.fi/wp-content/uploads/2023/04/Golfliiton-vuosikertomus-2022.pdf

***Ikänäkö eli presbyopia on täysin normaalia ja liittyy ihmisen ikääntymiseen. Ikääntyessä silmän mykiö jäykistyy sekä menettää kirkkauttaan, mikä johtaa siihen, että silmä ei pysty enää vaihtelemaan lähelle ja kauas katsomisen välillä ja näkökyky heikkenee.

Lisätietoja:

Jani Nyman, valikoimapäällikkö, urheilulasit, +358 40 576 8350, jani.nyman@synsam.fi

Synsam Group
Synsam Group on Pohjoismaiden johtava optikkoketju, jolla on laaja ja kestävä Lifestyle-tarjonta. Synsam Group tarjoaa laajan valikoiman silmien terveyteen ja silmälasimuotiin liittyviä tuotteita ja palveluita, jotka perustuvat asiakkaiden erilaisiin elämäntyyleihin ja tarpeisiin. Konsernilla on noin 4 000 työntekijää, noin 5 miljardin Ruotsin kruunun liikevaihto (2022) ja Pohjoismaissa noin 500 myymälää, jotka toimivat Synsam- ja Synsam Recycling Outlet -tuotemerkkien alla sekä Profil Optik -tuotemerkin alla Tanskassa. Digitalisaation, sopimustarjousten ja muiden innovatiivisten konseptien ansiosta Synsam Group on vahva innovaattori useilla pohjoismaisilla optiikkamarkkinoiden osa-alueilla, kuten asiakaskokemuksessa, tuotetarjonnassa ja vastuullisuudessa. SYNSAM Groupin osakkeilla käydään kauppaa Tukholman Nasdaqissa (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Jani Nyman

Implementation Manager +358 40 576 8350
Sami Verno

Lehdistön yhteyshenkilö Brand Manager Viestintä +358 40 831 9497

Synsam on Pohjoismaiden johtava optisen vähittäiskaupan ketju

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja, joka tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin ja tarpeisiin.