Ohita
Pyöräile turvallisesti! Tiedätkö, miksi pyöräilylasit ovat yksi pyöräilijän tärkeimmistä varusteista?

Uutinen -

Pyöräilysesonki on täydessä vauhdissa, joten jokaisen pyöräilijän tulisi noudattaa erityistä varovaisuutta niin metsässä ja maastossa kuin kaduillakin. Tiesitkö, että pyöräilijät loukkaantuvat muita tienkäyttäjiä useammin vakavasti liikenteessä? Synsamin optikot kertovat, miksi pyöräilylasien tulisikin kuulua jokaisen pyöräilijän vakiosuojavarusteisiin.

Pyöräilyonnettomuuksille on useita eri syitä, mutta useimmiten ne johtuvat siitä, että yhdellä tai useammalla henkilöllä on jäänyt jotain tärkeää huomaamatta. Näköaisti auttaa meitä havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöämme, ja jos emme näe kunnolla, mahdollisuutemme ennakoida tilanteita heikkenee huomattavasti.

Synsamin urheilulasiasiantuntija ja optikko Jani Nyman kuvailee pyöräilylasien roolia seuraavasti:

- Pyöräillessä saattaa usein tulla vastaan huonokuntoisia ja kuoppaisia teitä sekä jyrkkiä tienreunoja. Näkökykymme on ratkaisevassa asemassa riskien havaitsemisessa, ja jos näkömme ei ole kunnossa, tilanteella voi olla vakavia seurauksia. Vaikka pyöräilykypärä on kaikkein tärkein suojavaruste onnettomuuden sattuessa, suosittelen jokaiselle pyöräilijälle myös pyöräilyyn tarkoitettuja urheilulaseja. Kokemuksesta tiedän, että pyöräilylasit auttavat ehkäisemään onnettomuuksia, sillä ne helpottavat ympäristön hahmottamista, riippumatta siitä käyttääkö muutoin silmälaseja vai ei.

Pyöräilylasit lisäävät turvallisuutta

Pyöräilylasien käyttö on yleistynyt, kun silmät halutaan suojata hyönteisiltä, auringonvalolta, tuulelta ja pölyltä. Pyöräilylasit on suunniteltu kaareviksi, jolloin ne istuvat tiiviisti ja takaavat laajan näkökentän sekä mahdollisimman tehokkaan suojan. Pyöräilylaseihin on saatavilla useita eri värisiä linssejä, jotka parantavat kontrastia ja sen myötä kykyä havaita kaikki yksityiskohdat, kuten kuopat, oksat ja vesilätäköt – tämä puolestaan lisää turvallisuutta ajon aikana. Lisäksi pyöräilylasit on optimoitu siten, että pyöräilijän näöntarkkuus on paras mahdollinen riippumatta siitä, mihin suuntaan hän katsoo.

Pyöräilijän matkalle voi osua myös ohi ajavista autoista sinkoilevia kiviä. Silmään osuva kivi voi saada aikaan todella pahaa jälkeä; kivi voi vahingoittaa silmää hyvin vakavasti, jos ei käytä oikeanlaista suojaa.

- On erittäin tärkeää, että maantie- tai maastopyörällä ajaessa ei käytä tavallisia silmälaseja tai aurinkolaseja. Pyöräilylasit on valmistettu erikoismateriaaleista, jotka on suunniteltu särkymättömiksi eli kestämään kiveniskut ja kaatumiset. Pyöräilylasien kehykset on yleensä valmistettu kestävästä muovista eikä niissä ole teräviä reunoja. Oikeanlaisiin pyöräilylaseihin panostaminen on siis erityisen tärkeää oman turvallisuuden kannalta. Optimaalisen mukavuuden saavuttamiseksi on suositeltavaa hankkia lasit omilla voimakkuuksilla, Nyman kertoo.

Optikon neuvot pyöräilijälle

• Paranna pyöräilyturvallisuuttasi täydentämällä suojavarustevalikoimaasi optikolta ostetuilla pyöräilylaseilla.
  • Jos näkösi ei ole paras mahdollinen, valitse pyöräilylasit, joiden linsseissä on sinun omat voimakkuutesi. Näin parannat näöntarkkuuttasi ja voit ennakoida paremmin tiellä olevat esteet ja vaarat.
  • Suojaa silmäsi käyttämällä särkymättömiä pyöräilylaseja, jotka on suunniteltu suojaamaan silmiä kiveniskuilta ja sirpaleilta esimerkiksi onnettomuuden sattuessa. Vältä tavallisten aurinkolasien käyttöä urheilun aikana, sillä ne voivat särkyä ja vahingoittaa silmiäsi.
  • Valitse pyöräilylasit, joihin voi valita eri värisiä linssejä, jotta sävyerot korostuvat ja tiellä olevat esteet hahmottuvat paremmin.

Lisätietoja:

Jani Nyman, valikoimapäällikkö, urheilulasit, +358 40 576 8350, jani.nyman@synsam.fi

Vesa Mars

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 50 4477 681
Sami Verno

Lehdistön yhteyshenkilö Brand Manager Viestintä +358 40 831 9497

Synsam on Pohjoismaiden johtava optisen vähittäiskaupan ketju

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja, joka tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin ja tarpeisiin.