Suojaa silmäsi haitalliselta UV-säteilyltä – katso optikon vinkit!

Suojaa silmäsi haitalliselta UV-säteilyltä – katso optikon vinkit!

Kesälomaan kuuluu usein paljon erilaisia aktiviteetteja niin vedessä kuin veden äärellä. Olitpa sitten uimassa, rantaleikeissä, kalastamassa, veneilemässä tai pelaamassa rantalentistä, silmäsi altistuvat suurille määrille haitallista UV-säteilyä eli ultraviolettisäteilyä. Synsamin asiantuntijat kertovat parhaat vinkkinsä, miten voit suojata sekä silmäsi että silmiesi herkän ihon mahdollisimman hyvin.

Useimmat meistä pitävät huolen siitä, että iho on suojattu aurinkovoiteella, mutta monet kuitenkin unohtavat, miten tärkeää silmien ja näön suojaaminen on. Kun vietämme aikaa rannalla tai vedessä, UV-säteily on yleensä tavallista voimakkaampaa, sillä silmään osuu sekä suoria että heijastuneita UV-säteitä ja säteilyn määrä kasvaa hyvin suureksi*. Liiallinen UV-säteilylle altistuminen voi vaurioittaa silmän pintaa ja aiheuttaa ärsytystä, kuten valokeratiittia eli sarveiskalvon pinnan vaurioitumista. Tämä voi aiheuttaa epämukavaa oloa, kipua, näön sumentumista ja valoherkkyyttä.

Synsamin optikko Håkan Broman:

- Pitkäaikainen altistuminen UV-säteilylle voi lisätä riskiä sairastua erilaisiin silmäsairauksiin, kuten harmaakaihiin ja silmänpohjan ikärappeumaan (makuladegeneraatioon). Suojaamalla silmiäsi voit minimoida UV-säteilyn aiheuttamien silmävaurioiden riskin ja suojata näkösi myös tulevaisuutta varten. Tähän on yksinkertainen ja edullinen keino: käytä aina hyvälaatuisia aurinkolaseja tai urheilulaseja.

Oikeanlainen suojaus vesille ja veden äärelle

Yleisesti ottaen paras vaihtoehto sekä vesille että veden äärelle ovat polarisoidut linssit, koska ne estävät veden pinnasta tulevia ei-toivottuja heijastuksia. Niiden avulla voi nähdä myös veden pinnan alle. Heille, jotka eivät halua polarisoituja linssejä, on olemassa erittäin tummia linssejä, jotka myös vähentävät heijastuksia. Tällaisten linssien takapinnalla on heijastuksenestokäsittely ja edessä peilipinnoite, joka vähentää heijastuksia, joten veden pinnan väreily on helpompi nähdä.

Voi olla hyvä investoida myös laseihin, joka suojaavat silmiä hajavalolta. Valikoimassamme on esimerkiksi veneilylaseja, jotka ovat hyvin kaarevia tai niissä voi olla myös erillinen suoja, joka vähentää valon pääsyä silmiin sivulta ja takaa.

Vettähylkivät linssit

Veden ääressä on erityisen tärkeää, että lasien linssit hylkivät vettä. Linssien pinta on tällöin hydrofobinen, mikä tarkoittaa, että vesi valuu siitä pois. On olemassa muun muassa useita veneilylaseja, joissa on tällainen ominaisuus. Jos tarvitset laseihisi vahvuudet, ja haluat nähdä niillä sekä lähelle että kauas, niin pohdi mille etäisyyksille sinun on nähtävä tarkasti, kun katsot esimerkiksi karttaa tai GPS:ää.

Optikon vinkit, joilla suojaat silmäsi auringon haitalliselta UV-säteilyltä vesillä:

• Käytä aurinkolaseja: Valitse aurinkolasit, joissa on 100-prosenttinen UV-suoja ja jotka suojaavat silmiä sekä UVA- että UVB-säteilyltä. Jos haluat varmistaa, että aurinkolasit suojaavat kaikenlaiselta haitalliselta UV-säteilyltä, valitse lasit, joissa on ”UV400”-merkintä. Isot ja leveät kehykset suojaavat myös herkkää ja ohutta silmänympärysihoa.
  • Käytä leveälieristä hattua tai lippistä: Täydennä aurinkolasien tuomaa suojaa leveälierisellä hatulla tai lippiksellä, joka varjostaa silmiäsi suoralta auringonvalolta ja UV-säteiltä, jotka voivat ulottua silmiin sivuilta.
  • Vältä ulkona olemista auringon voimakkaimpien tuntien aikana: Yritä välttää suoraa auringonpaistetta silloin, kun aurinko on voimakkaimmillaan, sillä silloin myös UV-säteily on kaikkein voimakkainta. Käytä korkealaatuisia aurinko- tai urheilulaseja.
  • Muista suojata lasten silmät: Lasten silmät ovat erityisen herkät UV-säteilylle. Varmista, että he käyttävät aurinkolaseja, jotka istuvat kunnolla kasvoille ja jotka tarjoavat 100-prosenttisen UV-suojan.

*Lähde: https://stuk.fi/auringon-uv-sateily

Lisätietoja:

Jani Nyman, valikoimapäällikkö, urheilulasit, +358 40 576 8350, jani.nyman@synsam.fi

Synsam Group
Synsam Group on Pohjoismaiden johtava optikkoketju, jolla on laaja ja kestävä Lifestyle-tarjonta. Synsam Group tarjoaa laajan valikoiman silmien terveyteen ja silmälasimuotiin liittyviä tuotteita ja palveluita, jotka perustuvat asiakkaiden erilaisiin elämäntyyleihin ja tarpeisiin. Konsernilla on noin 4 000 työntekijää, noin 5 miljardin Ruotsin kruunun liikevaihto (2022) ja Pohjoismaissa noin 500 myymälää, jotka toimivat Synsam- ja Synsam Recycling Outlet -tuotemerkkien alla sekä Profil Optik -tuotemerkin alla Tanskassa. Digitalisaation, sopimustarjousten ja muiden innovatiivisten konseptien ansiosta Synsam Group on vahva innovaattori useilla pohjoismaisilla optiikkamarkkinoiden osa-alueilla, kuten asiakaskokemuksessa, tuotetarjonnassa ja vastuullisuudessa. SYNSAM Groupin osakkeilla käydään kauppaa Tukholman Nasdaqissa (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Vesa Mars

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 50 4477 681
Sami Verno

Lehdistön yhteyshenkilö Brand Manager Viestintä +358 40 831 9497

Synsam on Pohjoismaiden johtava optisen vähittäiskaupan ketju

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja, joka tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin ja tarpeisiin.