Tyttö ja webbikamera

Smoukahontas-taiteilijanimellä esiintyvä Sara-Marié on tuorein suomalainen YouTube-sensaatio. Mutta senhän jo tiesitkin - hänen läpimurtovideonsa on sentään melkein kuukauden ikäinen, saanut tähän mennessä lähes kymmenen miljoonaa (10 000 000) katselua ja lyönyt globaalisti läpi sosiaalisessa, traditionaalisessa ja muussa audiovisuaalisessa mediassa, puhumattakaan word-of-mouthista. Katso nyt varmuuden vuoksi se vielä tästä.

Saran videosta tekee hyvän webbivideon mm. hauska ja kaikkia koskettava aihe, vapautunut ja luonteva esiintyminen sekä kieliriippumattomuus (!). Videon teknisiä avuja ovat mm. sopiva pituus (eli lyhyys), hyvä valaistus sekä riittävän hyvä kuvan- ja äänenlaatu. Sara on myös editoinut eli leikannut ja tekstittänyt videon, sekä lisännyt siihen taustamusiikin. YouTube sosiaalisena kanavana tarjoaa paitsi mahdollisuuden tykätä, kommentoida ja levittää videota, myös välineet liittää itse videoon kommentteja ja linkkejä jälkeenkin päin. Ja totta kai Sara on kaikin puolin hyvä ruutukasvo.

Sara on esimerkki videobloggaajasta eli henkilöstä, joka toistuvasti julkaisee ajatuksiaan verkossa, tällaisen kirjallisen blogin sijaan videomuodossa. Suosituilla vbloggaajilla on suuret yleisöt ja esim. YouTube tarjoaa myös mainostajille kanavan hyötyä heidän suosiostaan. Suomalaisia videoblogeja löydät täältä.

Mitä oppia voimme ottaa Saran videosta työelämään? Ensinnäkin sen, että video on todella tehokas väline ihmisten tavoittamiseen ja viestin välittämiseen. Suomalaisissa yrityksissä videon käyttö on vielä vähäistä. Toistaiseksi videolla esiintyy usein toimitusjohtaja vastaamassa viestintäosaston kolmeen kysymykseen viimeisen kvartaalin tuloksista. Hyvän videon tekeminen tuosta vain saati sen julkaiseminen ei vielä työympäristössä ole teknisesti suoraviivaista, mutta esim. verkkokokouksiin videokuva yrittää jo kovasti tunkea mukaan.

Missä videota voitaisiin työelämässä käyttää? Erilaiset viikkokatsaukset, kuulumiset, esitelmät ja ideat voidaan esittää videoitse. Tunnin tiedotustilaisuuden sisältö mahtuu paljon lyhyempään aikaan, kun esitys harjoitellaan ja tehdään erikseen verkkoon. Tekemiseen voi mennä pari tuntia, mutta jos viesti oikeasti tavoittaa suuren yleisön JA vie heiltä tunnin sijaan vartin, vaiva kannattaa nähdä. Ja kun esityksen osaa pitää videolle, sen osaa pitää myös huomattavasti sujuvammin elävälle yleisölle!

Myös lyhyet, spontaanit, kerralla purkitetut videot voivat kertoa paljon asiaa. Video saa olla rosoista ja heiluvaa, siihen on meidät jo tositelevisiokin totuttanut. Välineet löytyvät itse asiassa jokaiselta: älypuhelimen kameralla saa teräväpiirtojälkeä, ja se kulkee mukana koko ajan.

Video on myös tapa tutustua työkavereihin ja heidän osaamiseensa. Olisipa hienoa vaikka yritysten fuusioituessa voida katsoa uusien työkaverien lyhyet esittelyvideot läpi.

Kameraa emme tule enää pääsemään pakoon. Sille on opittava antautumaan. Helppoa se ei aluksi ole. Sen kylmä silmä jähmettää sujuvammankin esiintyjän, mutta ei hätää, harjoittelemalla siihen tottuu! Jos esiinnyt kameralle yksin, varaudu 5-10 aloituskertaan, ennen kuin juttusi on suuhun sopivaa. Jos kirjoitat tekstisi valmiiksi, se ei sellaisenaan sovi puhutuksi. Sitä varten näyttelijätkin sisäistävät tekstin lukuharjoituksissa. Siitä vain siis mokaamaan kameran edessä, "fail fast" on tässäkin hyvä periaate! Kun luulet saaneesi onnistuneen otoksen purkkiin, tee vielä yksi. Jos siitä ei enää tule parempaa, olet saanut valmista aikaan.

Meistä kaikista ei Smoukahontaksia tule, mutta video on tullut jäädäkseen. Smile!

Videoesimerkkejä:

• Media, viestintä