Trend Micro: 93 % suomalaisista IT-päättäjistä uskoo, että organisaatiot tinkivät kyberturvallisuudesta muiden tavoitteiden hyväksi

Trend Micron uusi tutkimus paljastaa, että liiketoimintariskeistä keskustelemiseen tarvitaan uusia käytäntöjä

Trend Micron uuden tutkimuksen mukaan 93 prosenttia suomalaisista IT-päättäjistä väittää, että heidän yrityksensä on valmis tekemään kompromisseja kyberturvallisuudesta digitaalisen muutoksen, tuottavuuden tai muiden tavoitteiden hyväksi. Suomalaisten yritysten lukema on hieman maailmanlaajuista 90 prosentin tulosta korkeampi. Lisäksi 80 % suomalaisista vastaajista on painostettu vähättelemään kyberriskien vakavuutta.

– IT-päättäjät sensuroivat itseään yritysten hallituksen edessä, sillä he ovat huolissaan toistuvien tai liian negatiivisten raporttien vaikutuksesta. Lähes kolmasosa päättäjistä kertoo paineen riskien vähättelyyn olevan jatkuvaa. Tämä muodostaa jatkuvan noidankehän, jonka tuloksena yrityksen johto ei tiedä todellisia riskejä, kertoo Kalle Salminen, Trend Micron kyberturva-asiantuntija. Meidän on puhuttava uhista tavalla, joka tekee kyberturvallisuudesta liiketoiminnan kasvua auttavan tekijän, jopa liikkeellepanevan voiman. Meidän täytyy auttaa tuomaan yhteen IT- ja yritysjohtajat, jotka eivät ole suinkaan vastavoimia vaan työskentelevät saman asian puolesta.

Tutkimus paljastaa, että vain 50 % IT-päättäjistä ja 34 % yritysten päätöksentekijöistä uskoo, että ylin johto ymmärtää kyberriskit. Vaikka joidenkin mielestä tämä johtuu siitä, että aihe on monimutkainen ja jatkuvasti muuttuva, niin monet uskovat, ettei ylin johto edes yritä (26 %) tai halua (25 %) ymmärtää aihetta.

IT-ja yritysjohtajien kesken käydään myös köydenvetoa vastuusta - kuka on loppujen lopuksi vastuussa kyberriskien hallinnasta ja ennakoinnista? IT-päättäjät viittaavat IT-tiimeihin ja yritysten tietojohtajiin lähes kaksi kertaa todennäköisemmin kuin yritysjohtajat. Suomalaisista vastaajista 54 prosentin mukaan kyberriskejä käsitellään edelleen IT-ongelmana eikä liiketoimintariskinä.

Tämä kitka saattaa aiheuttaa vakaviakin ongelmia: 51 % vastaajista on sitä mieltä, että heidän organisaationsa suhtautuminen kyberriskeihin on epäjohdonmukaista ja heittelehtivää.

Johtoryhmän herättämiseen kyberriskien vakavuuteen on kolme keinoa:

• 63 % uskoo, että johto havahtuu vasta vakavaan tietomurtoon
  • 58 %:n mukaan johto reagoi kilpailijalle tapahtuvaan tietomuroon
  • 57 %:n mukaan kynnyksen kyberuhkien liiketoimintariskeistä kertomiseen johtoryhmälle pitäisi olla matalampi

Lue koko raportti täältä.

Tietoja tutkimuksesta

Trend Micro tilasi Sapio Researchin tekemään tutkimuksen, jossa haastateltiin 5 321 IT- ja yrityspäättäjää yli 250 työntekijän yrityksistä 26 eri maassa. Suomesta tutkimukseen osallistui 201 yli 250 työntekijän yrityksissä työskentelevää IT- ja yrityspäättäjää.