Trend Micro paljastaa, että yli puolet tietoturvavalvomoista on täynnä tarpeettomia työkaluja

Trend Micron uusi maailmanlaajuinen, riippumattomaton tutkimus paljastaa vakavia haasteita, jotka rajoittavat uusia kyberuhkia etsivien ja niihin varautuvien SOC-tietoturvatiimien tehokkuutta. Raportti osoittaa, että globaaleilla organisaatioilla on käytössään keskimäärin 29 kyberturvallisuusratkaisua, joiden suuri määrä vaikeuttaa tietoturvavalvomoiden (Security Operations Center eli SOC) toimintaa, näiden yrittäessä priorisoida hälytyksiä ja hallita kyberriskejä tehokkaasti.

Tutkimukseen osallistuneilla suomalaisilla organisaatioilla on tällä hetkellä käytössä keskimäärin 27 eri kyberturvallisuusratkaisua. Lähes kaksi kolmasosaa eli 62 prosenttia suomalaisista vastaajista kertoo, etteivät he enää juurikaan käytä useimpia näistä. Tämä ylittää globaalin 51 prosentin keskiarvon. Suurimpia syitä tähän ovat:

• Heikko tai olematon integraatio (48 %)
  • Osaajapula (40 %)
  • Työkaluja ei osata hyödyntää (42 %)
  • Vanhentuneet työkalut (44 %)
  • Epäluottamus työkaluihin (29 %)

Nämä haasteet voivat käydä kalliiksi: suomalaisten vastaajien mukaan heidän organisaationsa kustannukset voivat nousta yli 140 000 euroon, jos he esimerkiksi rikkovat vahingossa GDPR-tietosuoja-asetuksia.

– Työkaluvalikoiman hallitsematon paisuminen on yhä yleisempi ongelma kaikenkokoisissa kansainvälisissä organisaatioissa. Samalla ongelmatilanteiden ja hyökkäysten havaitsemiseen ja torjumiseen liittyy alati enemmän kustannuksia, joista kaikkia ei välttämättä edes tunnisteta, kertoo Kalle Salminen, Trend Micron kyberturva-asiantuntija.

Tutkimus osoittaa, että jopa 94 prosenttia vastaajista on harkinnut kyberturva-palvelujensa ulkoistamista. Ulkoistetut palvelukokonaisuudet voivat tyypillisesti auttaa voittamaan organisaatioiden sisäisiä taitohaasteita ja tarjota käyttäjilleen yhtenäisen, faktapohjaisen työkalun, jolla ongelmiin voidaan reagoida tehokkaasti.

– Organisaatiot maksavat sekä ohjelmistolisensseistä että ohjelmistojen ylläpidosta, samalla kun heidän SOC-tiiminsä palavat loppuun ylläpitäessään useita erilaisia ratkaisuja. Tämä voi altistaa organisaatiot tietomurroille, kun tietoturvatiimeillä ei riitä aikaa hälytysten priorisointiin ja vakavien ongelmien havaitsemiseen saati niihin puuttumiseen. Ei siis ihme, että monet turvautuvat ulkoistettuun SOC-tietoturvapalveluun, Salminen jatkaa.

Lisätietoja Trend Micron raportissa, jonka voit lukea täältä.

Tietoja tutkimuksesta
Trend Micro tilasi Sapio Researchin tekemään tutkimuksen, jossa haastateltiin 2 303 eri puolilla maapalloa työskentelevää tietoturva- ja SOC-päättäjää kaikenkokoisista yrityksistä. Suomesta tutkimukseen osallistui sata keskisuurissa ja suurissa yrityksissä työskentelevää IT-ja SOC-päättäjää.