Trend Micro pysäytti Suomessa 24,5 miljoonaa sähköpostiuhkaa vuoden 2021 alkupuoliskolla

Trend Micro julkaisee tänään Attacks from All Angles -nimisen, vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon tietoturvaraportin. Trend Micro kertoo pysäyttäneensä vuoden 2021 alkupuoliskolla 40,9 miljardia sähköpostiuhkaa, vaarallista tiedostoa ja tietojenkalasteluun liittyvää linkkiä. Hyökkäysten määrä kasvoi 47 prosentilla edellisvuoden alkupuoliskoon verrattuna. Suomessa pysäytettiin lähes 24,5 miljoonaa sähköpostiuhkaa, enemmän kuin missään muussa Pohjoismaassa.

Kiristyshaittaohjelmat olivat edelleen merkittävä uhka, sillä verkkorikolliset jatkoivat suuryritysten maalittamista. Hyökkääjät toimivat yhdessä kolmansien osapuolten kanssa käyttäen Advanced Persistent Threat (APT) -työkaluja ja -tekniikoita tunkeutuakseen uhrien verkkopalveluihin varastamaan ja salaamaan näiden tietoja.

Pankkisektori oli erityisen kohdennettu, ja kiristyshyökkäyksiä tehtiin 1 318 % enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Vaikka kiristyshaittaohjelmat olivat vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla edelleen yksi merkittävimmistä uhista kansainvälisille organisaatioille, ne eivät olleet suinkaan ainoita kyberuhkia. Trend Micron raportin mukaan:

• BEC-huijausyritysten määrä kasvoi neljällä prosentilla, todennäköisesti COVID-19-pandemian tuomien uusien mahdollisuuksien ansiosta.
  • Kryptovaluuttaa louhivia haittaohjelmia havaittiin enemmän kuin mitään muita haittaohjelmatyyppejä. Niitä havaittiin jopa enemmän kuin WannaCry- ja web shell -haittaohjelmia.
  • Zero Day Initiative (ZDI) -ohjelma julkaisi yhteensä 770 tietoturvatiedotetta, joka on hienoisesti (kaksi prosenttia) vähemmän kuin vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla.
  • Tietojenkalastelusivustojen määrä kasvoi edellisvuodesta lähes 23 prosentilla. Niistä johtuvia hyökkäyksiä havaittiin kuitenkin aiempaa vähemmän, mikä voi johtua käyttäjien tietoturvatietoisuuden parantumisesta ja yleensäkin varuillaanolosta.
  • Yhteensä 164 COVID-19-pandemiaan liittyvää haittaohjelmaa havaittiin. Yli puolet näistä oli naamioitu TikTok-sovellukseksi.

”Ensimmäinen askel kyberuhkien tehokkaaseen vähentämiseen ja torjuntaan on ymmärtää uhkaympäristön laajuus, monimutkaisuus ja erityispiirteet”, kertoo Trend Micron kyberturva-asiantuntija Kalle Salminen. ”Trend Micro tarjoaa kattavan suojauksen nopeastikin kehittyviä uhkia, kuten kiristyshaittaohjelmia, tietojenkalastelua ja BEC-huijauksia vastaan. Lisäksi kaksi kertaa vuodessa julkaistava tietoturvaraporttimme tarjoaa kansainvälisille organisaatioille ja niiden sidosryhmille korvaamatonta tietoa, joka auttaa heitä rakentamaan turvallisemman yhdistyneen maailman.”

Raportin havainnot korostavat kokonaisvaltaisen ja skaalautuvan kyberturvallisuusratkaisun jatkuvaa ja kasvavaa tarvetta yritystasolla. Kyberuhat lisääntyvät ja kehittyvät jatkuvasti nopeammin, joten yritysten SOC-ylläpitäjät tarvitsevat alustaa, joka yksinkertaistaa ja virtaviivaistaa turvallisuusprosesseja luotettavuudesta tinkimättä.

Lisätietoja Trend Micron raportissa, jonka voit ladata täältä.