Kestävän kehityksen koulutusta Meksikon luonnonihmeiden säilyttämiseksi

Kestävän kehityksen koulutusta Meksikon luonnonihmeiden säilyttämiseksi

TUI Care Foundation -säätiön nuorisokoulutusohjelma on käynnistämässä uuden projektin Jukatanin niemimaan ympäristöongelmien käsittelemiseksi Meksikossa.

Rainforest Alliancen kanssa yhteistyössä toteutettava projekti tulee tarjoamaan lähes kolmelle sadalle Riviera Mayan alueen opettajalle kiinnostavia ja tehokkaita opetusmateriaaleja. Yli 6200 13-18-vuotiasta oppilasta saavat tietoa keskeisistä ympäristökysymyksistä, kuten ilmastonmuutoksesta, metsien globaalista tilasta, luonnon monimuotoisuudesta ja kestävästä turismista.

“Meksikosta löytyy ainutlaatuisia ihmeitä, jotka houkuttelevat ihmisiä kaikkialta maailmasta. Erityisesti Riviera Mayan monipuolinen luonto ja rikas kulttuuriperintö ovat tehneet alueesta maailmanlaajuisesti yhden johtavista kohteista. Rainforest Alliancesta olemme löytäneet kumppanin, joka jakaa uskomme siihen, että koulutuksen voimalla voimme tarjota mahdollisuuksia nuorille. Tavoitteemme on iskostaa oppilaisiin niitä tietoja, taitoja ja arvoja, joiden avulla heistä tulee tulevaisuuden johtajia yhteisössään – johtajia jotka jakavat tietoa ympäristönsuojelun tärkeydestä ja työskentelevät kestävän kehityksen hyväksi tahoillaan. Vahvistamalla tämän päivän opettajia haluamme auttaa huomisen sukupolven kouluttamisessa”, sanoo Thomas Ellerbeck, TUI Care Foundation -säätiön hallintoneuvoston puheenjohtaja.

Riviera Maya on yksi Meksikon suosituimmista turistikohteista. Alueelle odotetaan lähes 5 miljoonaa kävijää tänä vuonna. Turismin menestyksekäs kehitys luo työmahdollisuuksia ja on ensiarvoisen tärkeää osavaltion taloudelle, josta on tullut maan nopeimmin kasvavia. On elintärkeää luoda tietoisuutta kestävistä toimintamalleista, jotta voidaan varmistaa paikallisyhteisöjen hyötyvän turismista samalla säilyttäen tunnusomaiset luonnonihmeensä. Näillä muinaisilla mailla, joihin kuuluvat maan metsäisimmät alueet, useita UNESCOn maailmanperintökohteita ja Australian Suuren valliriutan jälkeen maailman toiseksi suurin valliriutta, todellakin riittää kohteita mistä pitää huolta.

Rainforest Alliancen koulutuspäällikkö Maria Ghiso näkee projektin keinona vahvistaa ja kouluttaa paikallisyhteisöjä: “Kumppanuutemme avulla TUI Care Foundation -säätiön kanssa pyrimme lisäämään ympäristökoulutusta ja kasvattamaan tietoisuutta kestävästä kehityksestä. Luomme paikallisyhteisöstä lähtöisin olevia suojelualoitteita, rakennamme opettaja-johtaja verkostoja ja kannustamme opettajia jakamaan parhaita toimintatapojaan eri oppiaineiden, luokka-asteiden ja alueen paikkakuntien välillä. Tämä auttaa vahvistamaan paikallisyhteisöjen osallisuutta suojelutyössä, mikä puolestaan säilyttää kauniit ekosysteemit, jotka houkuttelevat turisteja alueelle.”

TUI Care Foundation -säätiö

TUI Care Foundation -säätiö haluaa vahvistaa turismin potentiaalia hyvää tekevänä voimana. Säätiö tukee ja käynnistää kumppanuuksia ja projekteja, jotka luovat uusia mahdollisuuksia nuorelle sukupolvelle ja antavat panoksensa kukoistaville kohteille kaikkialla maailmassa. Tuomalla yhteen lomailijat ja hyvät tarkoitukset säätiö edistää koulutus- ja harjoittelualoitteita, jotka avaavat nuorille uusia mahdollisuuksia ja näköaloja, suojelevat luonnollisia ympäristöjä lomakohteissa ja auttavat saavuttamaan kestäviä elinkeinoja menestyvissä kohteissa, jotta paikalliset yhteisöt voivat hyötyä turismista vieläkin enemmän. TUI Care Foundation -säätiö työskentelee globaalisti ja toimii paikallisesti – se rakentaa vahvoja kumppanuussuhteita paikallisten ja kansainvälisten organisaatioiden kanssa saadakseen aikaan mielekkään ja pitkäaikaisen vaikutuksen. Hyväntekeväisyyteen nojaava säätiö arvostaa läpinäkyvyyttä ja varojen tehokasta käyttöä, joten 100 prosenttia lahjoituksista menee kumppaneille ja projekteille ja TUI kattaa kaikki säätiön toimintakulut. Säätiön on perustanut TUI, matkailumarkkinoiden johtava matkanjärjestäjä, ja sen pääpaikka on Alankomaissa. Lisätietoja: www.tuicarefoundation.com.

Rainforest Alliance

Rainforest Allince on kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö, joka toimii ympäri maailman luonnon monimuotoisuuden ja luonnonvarojen säilyttämiseksi ja kestävien elinkeinojen takaamiseksi. Vuonna 1987 perustettu Rainforest Alliance keskittyy luovaan ja käytännönläheiseen yhteistyöhön metsän- ja maanviljelijöiden, yritysten ja työntekijöiden kanssa saattaakseen planeetan takaisin tasapainoon luomalla vahvoja metsiä ja terveitä yhteisöjä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja: www.rainforest-alliance.org.

Lisätietoja:

Laura Aaltonen, viestintäpäällikkö, TUI Finland