INOn muraali Reykjavikissa Islannissa

Kreikkalaistaiteilija INO toteuttaa Joensuuhun muraalin osana Upeart Festival 2019 -tapahtumaa

Suomen suurin julkisen tilan taidetapahtuma Upeart Festival 2019 tuo huippuluokan kansainvälistä taidetta elävöittämään Joensuun kaupunkikuvaa. Kreikkalainen taiteilija INO toteuttaa Joensuun Sepänkadulle näyttävän muraalin 4.-12.9. välisenä aikana. Neljättä kertaa järjestettävä Upeart Festival tuo tänä vuonna toistakymmentä pysyvää julkisen taiteen teosta yhdeksään kaupunkiin ympäri maata.

INO on kreikkalainen taiteilija, joka tunnetaan isoista muraaleistaan ympäri maailman. Graffititaustainen INO loi juurensa katutaiteen parissa ja opiskeli myöhemmin kuvataiteita Ateenassa. INOn taide tutkii sekä sosiaalisia että poliittisia teemoja. Hänen teoksilleen on ominaista harmaan eri sävyistä muodostuva väripaletti, jossa on ripaus vaaleansinistä. Inspiraationsa INO ammentaa niin ihmisluonteen kauneudesta kuin siitä löytyvästä rumuudesta.

Viime vuosien aikana INO on osallistunut lukuisiin taideprojekteihin ja näyttelyihin Euroopassa, Amerikassa ja Lähi-Idässä. Hän on työskennellyt merkittävien kulttuuritoimijoiden ohella myös isoille globaaleille brändeille kuten National Geographic, Nike, Billabong, Converse ja The Coca Cola Company.

INO työstää Joensuuhun syntyvää teostaan 4.-12.9. välisenä aikana osoitteessa Sepänkatu 15. Joensuun teoksen toteuttamisessa ovat mukana Upeart, Joensuun Elli, Pintaväri, Tikkurila ja Renta Oy.

Upeart Festival 2019 tuo syyskuun aikana julkisia taideteoksia yhdeksään kaupunkiin ympäri maata. Joensuun lisäksi hankkeita on käynnistynyt Mikkelissä ja Espoossa. Festivaalikaupungit taiteilijoineen julkistetaan vaiheittain.

Lisätiedot ja taiteilijoiden haastattelupyynnöt:
press (at) upeart com

Seuraa Upeart Festivalia:
Facebook: http://www.facebook.com/upeart
Instagram: http://www.instagram.com/upeart
Twitter: http://www.twitter.com/upeartfinland
Nettisivu: http://www.upeart.com
Newsdesk: https://www.mynewsdesk.com/fi/upeart

Upeart Festival on Suomen suurin julkisen tilan taidetapahtuma. Neljättä kertaa järjestettävä kaupunkitaidefestivaali tuo vuonna 2019 toistakymmentä pysyvää julkisen taiteen teosta yhdeksään kaupunkiin. Huippuluokan taiteilijoita ja heidän teoksiaan poikkeuksellisen laajasti esittelevä Upeart-festivaali on jo ensimmäisinä vuosinaan vakiinnuttanut asemansa kansainvälisesti kiinnostavimpien kaupunkitaidetapahtumien joukossa. Festivaalin taustalla on julkisen taiteen kehittämishankkeita koordinoiva Upeart-taidekollektiivi yhteistyökumppaneineen.