Pixel Pancho ’Coesione’, Montesilvano, Italia, 2018

Upeart Festival 2019 käynnistyy Espoossa Pixel Panchon ja Jussi TwoSevenin teoksilla

Suomen suurin julkisen tilan taidetapahtuma Upeart Festival käynnistyy Espoon Karakallioon syntyvillä teoksilla. Syyskuun alussa Karakallion Kalasääksentielle syntyy kaksi näyttävää muraalia italialaistaiteilija Pixel Panchon ja suomalaisen Jussi TwoSevenin toteuttamina. Jo neljättä kertaa järjestettävä Upeart Festival on onnistunut vakiinnuttamaan asemansa kansainvälisesti kiinnostavimpien kaupunkitaidetapahtumien joukossa.

Italialainen taiteilija Pixel Pancho toteuttaa Upeart-tapahtuman aikana modernin tulkinnan muinaisesta Leda ja joutsen -myytistä Espoon Karakallioon, osoitteeseen Kalasääksentie 10. Taiteilija työstää muraaliteostaan talon päätyseinällä 1.-8.9. välisenä aikana. Pixel Pancho (s. 1984, Torino) on tunnettu kerronnallisista seinämaalauksistaan, joissa on vahvoja viittauksia ihmisten elintapoihin, identiteettiin ja vallitsevaan luontosuhteeseen. Kantaa ottavissa teoksissa toistuu usein inhimillisiin teemoihin sekoittuva robotiikka- ja koneistokuvitus sekä kaikuja scifistä. Maalausten ja piirustusten rinnalla myös installaatiot, veistokset ja muotoilu ovat oleellinen osa taiteilijan tuotantoa.

Kalasääksentielle nousee festivaalin aikana myös toinen teos ilmeikkäistä eläinhahmoistaan tunnetun suomalaistaiteilija Jussi TwoSevenin (s. 1983) toteuttamana. Jussi TwoSeven työstää teostaan 2.-12.9. välisenä aikana osoitteessa Kalasääksentie 8. Suomen tunnetuimpiin katutaiteilijoihin lukeutuvan Jussi TwoSevenin teoksista on muodostunut omalaatuinen osa Espoon kaupunkikuvaa. Graffititaustaisen taiteilijan eläinhahmoja on aiemmin nähty Espoon alueella mm. kerrostaloissa, sähkökaapeissa ja tuoreimpana uuden Otaniemen lukion julkisivussa.

Espoon teosten toteuttamisessa ovat mukana Espoon Kaupunki, Espoon Kaupungin tapahtuma- ja kulttuuripalvelut, Nosturikeskus Pohjanväre, Kallioinen Yhtiöt, Pintaväri ja Tikkurila.

Upeart Festival 2019 tuo julkisia taideteoksia syyskuun aikana yhdeksään kaupunkiin ympäri maata. Festivaalikaupungit taiteilijoineen julkistetaan vaiheittain.

Lisätiedot ja taiteilijoiden haastattelupyynnöt:
press (at) upeart com

Seuraa Upeart Festivalia:
Instagram: http://www.instagram.com/upeart
Twitter:http://www.twitter.com/upeartfinland
Nettisivu:http://www.upeart.com
Newsdesk:https://www.mynewsdesk.com/fi/upeart

Upeart Festival on Suomen suurin julkisen tilan taidetapahtuma. Neljättä kertaa järjestettävä kaupunkitaidefestivaali tuo vuonna 2019 toistakymmentä pysyvää julkisen taiteen teosta yhdeksään kaupunkiin. Huippuluokan taiteilijoita ja heidän teoksiaan poikkeuksellisen laajasti esittelevä Upeart-festivaali on jo ensimmäisinä vuosinaan vakiinnuttanut asemansa kansainvälisesti kiinnostavimpien kaupunkitaidetapahtumien joukossa. Festivaalin taustalla on julkisen taiteen kehittämishankkeita koordinoiva Upeart-taidekollektiivi yhteistyökumppaneineen.