Espoon Karakallioon etsitään taideteosta toteutettavaksi viisikerroksisen asuinkerrostalon julkisivuun. Kuva: Espoon Asunnot Oy

Upeart ja Espoon Asunnot Oy käynnistävät teoshaun Espoon Karakallioon toteutettavasta taideteoksesta

Karakallion taidealueelle etsitään taideteosta, joka asettuu luontevasti kohteeseen ja sitä ympäröivään luonnonkauniiseen kaupunginosaan. Osallistujilla on mahdollisuus tuoda myös ääni osaksi teossuunnitelmaa.

Upeart ja Espoon Asunnot kutsuvat Suomessa asuvia ja työskenteleviä taiteilijoita ottamaan osaa portfoliohaun ja rinnakkaisen luonnostilauksen yhdistelmään, jossa haetaan ainutlaatuista taideteosta Espoon Karakallioon. Teoshaussa valittu taiteilija tai taiteilijaryhmä toteuttaa teoksen Karakalliontie 1:ssä sijaitsevaan kiinteistöön. Teoshaun järjestää Upeart yhteistyössä Espoon Asunnot Oy:n ja Karakallio Creativen kanssa. Teoksen toteuttamiseen on saatu tukea Taiteen edistämiskeskukselta.

Karakalliontie 1:n julkisivua vuodesta 2017 asti ihastuttanut kuvataiteilija Teemu Mäenpään ikoninen seinämaalaus väistyy, kun Espoon Asunnot peruskorjaa omistamansa asuinkerrostalon. Poistuvan teoksen tilalle Espoon Asunnot on päättänyt tilata kiinteistöön uuden taideteoksen.

Kiinteistön 5-kerroksiseen julkisivuun etsitään uniikkia taideteosta, joka asettuu luontevasti kohteeseen ja sen ympäristöön sekä laajemmin Karakallioon. Karakallion taidealueelle on tulevaisuudessa suunnitteilla äänitaidekeskittymä, joten osallistujilla on myös mahdollisuus tuoda ääni osaksi teossuunnitelmaa.

Portfoliohaku käynnistyy 14. heinäkuuta 2022 ja päättyy 7. elokuuta 2022. Teoshaun järjestäjät tilaavat kolmelta portfoliohakuun osallistuneelta taiteilijalta teosluonnokset, joista maksetaan 2500 euron luonnospalkkiot. Tilattavasta teoksesta maksetaan 12 500 euron palkkio.

Teoshaun valintalautakuntana toimii kuvataiteilija Teemu Mäenpää, Espoon kaupungin kulttuurijohtaja Susanna Tommila, Espoon modernin taiteen museon EMMAn julkisen taiteen kuraattori Henna Paunu, Espoon Asunnot Oy:n arkkitehti (SAFA) Jaana Hellinen, Karakallio Creativen taidekoordinaattori Jorgos Fanaris sekä myöhemmin valittava karakalliolainen asukasjäsen.

Avoimeen teoshakuun voi osallistua kaikki 18 vuotta täyttäneet yksin, työparina tai ryhmänä. Tarkemmat tiedot kohteesta, osallistumisohjeet ja teoshaun säännöt löytyvät osoitteesta upeart.com/taidekilpailu.

Lisätietoja teoshakuun osallistuville:
taidekilpailu(at)upeart.com