Anni Kinnunen, "Sarastus" (2023), Espoo. Kuva: Ilkka Vuorinen

Uusi taideteos Espoon Karakalliossa muistuttaa arjen ihmeellisyydestä ja yksinkertaisten asioiden kauneudesta

Sarastus-teoksessa näkyy kuvataiteilija Anni Kinnusen kiinnostus käsitellä luonnollisen ja keinotekoisen rajapintaa.

Kuvataiteilija Anni Kinnusen valokuvateos Sarastus on valmistunut Karakallion taidealueelle Espooseen. Teoksen ilmavasti esitetty aihe luo tulkinnan luonnon ja ihmisen vuorovaikutuksesta, eräänlaisen vaihtoehtoisen luontokokemuksen. Julkisivulevylle painettu teos sijoittuu Espoon Asuntojen kiinteistöön osoitteeseen Karakalliontie 1.

Kinnusen teos valittiin toteutettavaksi vuonna 2022 järjestetyssä kaksivaiheisessa teoshaussa, jossa etsittiin uutta taideteosta Espoon Asuntojen kiinteistöön. Rakennuksessa aiemmin ollut kuvataiteilija Teemu Mäenpään ikoninen seinämaalaus suukottavasta pariskunnasta poistui julkisivusta kiinteistön peruskorjauksen yhteydessä.

Teossuunnitelmassaan Kinnunen on ottanut huomioon Karakallion alueen asukkaat ja ikärakenteen pyrkien toteuttamaan aikaa kestävän teoksen, joka tarjoaa tilaa katsojan mielikuvitukselle ja omalle ajatusleikille. Näyttävä teos ei uppoa ympäristöönsä, vaan on luonteva osa sitä.

“Kasviaihe on suunniteltu niin, että se elää vuorokauden ja vuodenaikojen mukana. Jokaisen vuodenajan värit korostavat teoksesta eri kohtia. Aamu- ja ilta-aurinko lämmittää teoksen hetkellisesti, ja talvella teos tuo valoa ympäristöön”, kertoo Kinnunen.

Kinnunen on työskentelyssään kiinnostunut käsittelemään luonnollisen ja keinotekoisen rajapintaa. Sarastus-teoksessa elävä orkidea on keskellä pigmenttipilveä, kun sitä spraymaalataan. Kyseessä ei ole kuvamanipulaatio, vaan taiteilijan luoma todellinen tilanne.

”Haluan teoksellani muistuttaa arjen ihmeellisyydestä ja yksinkertaisten asioiden kauneudesta. Teoksen nimi, Sarastus, viittaa välitilaan, jonka koemme valoisan ja pimeän muutoshetkellä joka päivä, aamuin ja illoin. Teos mahdollistaa vapaan ajatuksen kulun, mutta se on myös sidottavissa laajempiin tämän päivän kysymyksiin”, avaa Kinnunen teoksensa lähtökohtia.

Teokseen kuuluu myös ääniosuus, joka lisätään osaksi teosta myöhemmin. Ääniosuus tuodaan kuuluville mobiililaitteen kautta, mutta myös fyysisen installaation mahdollisuutta pohditaan.

Anni Kinnunen (s. 1978) on oululainen kuvataiteilija, jonka tärkein väline on valokuva. Hän työskentelee myös videotaiteen ja installaatioiden parissa. Kinnunen on esittänyt teoksiaan 2000-luvulla Suomessa ja muualla Euroopassa sekä Japanissa, Kiinassa, Venäjällä, Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Kinnusen teoksia on muun muassa Oulun taidemuseon, Aineen taidemuseon, Tampereen kaupungin ja Valtion taideteostoimikunnan kokoelmissa. Oulun yliopistollisen sairaalan OYS 2030 -hankkeessa Kinnusen valokuvateoksia on sijoitettu uuden sairaalan leikkaussaleihin.

Teoksen tilaaja oli Espoon Asunnot Oy. Hankkeen taidekoordinoinnista ja tuotannosta vastasi Upeart. Teoksen toteuttamiseen on saatu tukea Taiteen edistämiskeskukselta.

Lisätietoja:

Espoon Asunnot Oy