Kuvataiteilija Anni Kinnusen valokuvasta ja ääni-installaatiosta koostuva teos toteutetaan Espoon Karakallioon. Kuva: Anni Kinnunen

Valokuvataiteilija Anni Kinnusen teos toteutusvaiheeseen Espoon Karakalliontien kaksivaiheisessa teoshaussa

Kuvataiteilija Anni Kinnusen teosehdotus “Sarastus” tilataan Karakallion taidealueella sijaitsevaan Espoon Asuntojen kiinteistöön. Kaksiosainen teos koostuu kasviaiheisesta valokuvasta ja ääni-installaatiosta.

Heinäkuussa käynnistyneen kaksivaiheisen teoshaun portfoliohakuun saapui 91 ehdotusta, joiden joukosta rinnakkaiseen luonnostilaukseen kutsuttiin kolme taiteilijaa. Luonnokset tilattiin Anni Kinnuselta, Man Yaulta ja Markku Arantilalta. Luonnosvaiheen jälkeen valintalautakunta päätyi valitsemaan kuvataiteilija Anni Kinnusen teosehdotuksen “Sarastus” toteutusvaiheeseen.

Kinnusen teos koostuu julkisivulevylle painetusta kasviaiheisesta valokuvateoksesta ja ääni-installaatiosta. Teoksen ilmavasti esitetty aihe luo tulkinnan luonnon ja ihmisen vuorovaikutuksesta, eräänlaisen vaihtoehtoisen luontokokemuksen. Kinnunen on työskentelyssään kiinnostunut käsittelemään luonnollisen ja keinotekoisen rajapintaa. Installaation äänimaiseman Kinnunen on tilannut muusikko Pentti Dassumilta, ja se on kuultavissa myös verkon yli puhelimella.

Tuleva teos sijoittuu Karakallion taidealueella sijaitsevaan Espoon Asuntojen 5-kerroksiseen asuinkerrostaloon osoitteeseen Karakalliontie 1. Rakennuksen julkisivussa aiemmin ollut kuvataiteilija Teemu Mäenpään muraali poistuu kiinteistön peruskorjauksen yhteydessä. Uuden teoksen suunniteltu valmistumisajankohta on helmikuussa 2023.

Anni Kinnunen (s. 1978) on oululainen kuvataiteilija, jonka tärkein väline on valokuva. Hän työskentelee myös videotaiteen ja installaatioiden parissa. Kinnunen on esittänyt teoksiaan 2000-luvulla eri puolilla maailmaa, kuten Saksassa, Tanskassa, Islannissa, Luxemburgissa, Sloveniassa, Italiassa, Japanissa, Kiinassa, Venäjällä, Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Kotimaassa hän on osallistunut mm. nuorten taiteilijoiden näyttelyyn Taidehallissa (2009), Lumipalloefekti – Pohjois-Suomen biennaaliin (2012, 2014, 2016) ja Mäntän kuvataideviikoille (2013, 2018). Kinnusen teoksia on mm. Oulun taidemuseon, Aineen taidemuseon, Tampereen kaupungin ja Valtion taideteostoimikunnan kokoelmissa. Oulun yliopistollisen sairaalan OYS 2030 -hankkeessa Kinnusen valokuvateoksia tullaan näkemään uuden sairaalan leikkaussaleissa.

Toteutettavan teosehdotuksen valitsi valintalautakunta, jonka jäsenet ovat kuvataiteilija Teemu Mäenpää, Espoon kaupungin kulttuurijohtaja Susanna Tommila, Espoon modernin taiteen museon EMMAn julkisen taiteen kuraattori Henna Paunu, Espoon Asunnot Oy:n arkkitehti (SAFA) Jaana Hellinen sekä Karakallio Creativen taidekoordinaattori Jorgos Fanaris.

Teoshaun järjestivät yhteistyössä Upeart, Espoon Asunnot Oy ja Karakallio Creative. Teoksen toteuttamiseen on saatu tukea Taiteen edistämiskeskukselta.

Lisätietoja medialle:

Espoon Asunnot Oy