Lapset tarvitsevat kiireetöntä yhdessäoloa

Viledan monivuotisessa Tunti lisää lapselle – hyväntekeväisyyskampanjassa olivat tänä vuonna bloggaajat ja Facebookin käyttäjät keskeisessä roolissa. Kampanja innosti bloggaajat kirjoittamaan siivouksesta ja lapsistaan ja kerryttämään rahaa lasten ja nuorten mielenterveystyön kehittämiseen. Facebookissa tykättiin postauksista ja kasvatettiin hyväntekeväisyyspottia. Viledan kampanjassa korostetaan vanhempien ja lasten yhteisen ajan merkitystä kiireisessä arjessa.

Vileda kampanjoi yhteistyössä Lastenklinikoiden Kummien kanssa lasten ja nuorten mielenterveystyön hyväksi. Lahjoituksen vastaanottivat tänä vuonna Lastenklinikoiden Kummien toiminnanjohtaja Anne Knaster sekä HUS:n lastenpsykiatrian vastaava ylilääkäri Leena Repokari.

Tunti lisää lapselle -kampanjan keskeinen viesti on pohtia, miten voisimme saada enemmän aikaa lastemme kanssa vietettäväksi. Kiireetön aika lasten kanssa on ensiarvoisen tärkeää lasten hyvinvoinnin kannalta:

- Se parantaa vuorovaikutusta ja antaa mahdollisuuden jakaa asioita rauhassa, ottaa puheeksi lapselle tärkeitä asioita, ja tietysti se myös tarkoittaa sitä että vanhempi haluaa olla lapsensa kanssa, mikä on hyvä merkki suhteen laadusta, summaa HUS:n lastenpsykiatrian vastaava ylilääkäri Leena Repokari.

Tämän vuoden kampanjassa aktiivisessa roolissa olivat bloggaajat sekä Viledan Facebook-fanit ja muut Facebookin käyttäjät. Vileda haastoi blogit kertomaan omat, aikaa säästävät vinkkinsä siivoukseen. Bloggaajat innostuivat haasteesta ja pohtivat kirjoituksissaan siivoamiseen liittyviä asenteitaan ja lasten roolia arjen töissä sekä listasivat toimiviksi kokemiaan siivousvinkkejä. Samalla Vileda lahjoitti rahaa bloggaajien tekemien postausten ja Facebook-kävijöiden tykkäysten perusteella.

- Koemme erittäin tärkeäksi olla mukana tukemassa tätä tärkeää asiaa. Kampanjan keskeinen viesti, että perhe tarvitsee yhteistä aikaa, sopii erinomaisesti myös tuotteisiimme. Johtoajatus Viledan tuotekehityksessä on, että tuotteemme ovat laadultaan, ergonomialtaan ja käytettävyydeltään niin toimivia ja tehokkaita, että siivous hoituu mahdollisimman vaivattomasti. Näin aikaa säästyy tärkeämpään eli esimerkiksi perheelle, toteaa Vileda Suomen maajohtaja Tuija Koivuniemi.

Potin summan, 4221 euroa, Vileda lahjoitti Lastenklinikoiden Kummien kautta lasten ja nuorten mielenterveystyön kehittämiseen. Myös Kummien tämän vuoden teemana on lasten ja nuorten henkinen hyvinvointi ja teemavuoden suojelijana on tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Viledan viime vuosina lahjoittamat varat on käytetty Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin henkilökunnan kouluttamiseen. Leena Repokari kertoi tämän vuoden lahjoitustilaisuudessa, että asiakkaina olleiden lasten ja nuorten vanhempien tyytyväisyys on kasvanut, mihin perhekeskeisen työn koulutuksella on varmaankin ollut osuutta.

• tunti lisää lapselle -kampanja

Freudenberg Household Products on tuotekehityksen ja innovaatioiden saralla maailman johtava mekaanisten siivoustuotteiden valmistaja, jonka päätuotemerkkejä Suomessa ovat Vileda® ja Wettex®. Tuotteet voidaan jakaa pääosin lattioiden ja muiden pintojen hoitoon (mopit, siivousliinat, -sienet ja -harjat), siivouskäsineisiin, vaatehuoltoon sekä ammattisiivouksessa lisäksi siivousvaunuihin ja jätehuoltoon. Freudenberg Household Products panostaa jatkuvaan tuotekehitykseen pyrkimyksenään olla siivoustuotteiden edelläkävijä ja suunnannäyttäjä maailmassa, niin kotitalous- kuin ammattisiivouksessakin. Yritys on osa yli 160-vuotiasta saksalaista perheyritystä, monialakonserni Freudenberg Groupia, jonka liikevaihto vuonna 2013 oli 5,6 miljardia € ja jossa työskentelee yli 33 000 työntekijää.