LogTrade bakom Atrium Ljungbergs nya paketombud – Leveriet

Fastighetsbolaget Atrium Ljungbergs satsar på Leveriet, en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer med dedikerad personal. Ombudssatsningen är tekniskt möjlig och långsiktigt hållbar tack vare leveranssystemet LogTrade och Ericssons nya globala standard för Logistik – Internet of Logistics.

För att utveckla detaljhandeln där den har störst förbättringspotential; i punkten mellan den digitala beställningen och den fysiska överlämningen presenterar fastighetsbolaget Atrium Ljungberg Leveriet. Ett koncept sprunget ur LogTrades nya leveranshanteringsidé: The Point.

Först ut är Sickla i Nacka, Stockholm, den 29 november, tätt efterföljt av Mobilia i Malmö, den 4 december. Var och en stora handelsplatser med mellan 1.1 och 1.2 miljoner besökare i månaden.

I Sickla kommer Leveriet att bestå av 200 kvadratmeter leveransservice extra allt. Det betyder att e-handelskunder kan hämta och lämna paket, göra returer, prova kläder i provrum, få hjälp att återvinna emballage, slå in paket, vila benen och ladda telefonen. E-handlare kan i sin tur ställa ut sina produkter i ett showroom. Det betyder såväl fysiska montrar som stora digitala skärmar för exponering av produkter.

Därutöver finns 200 kvadratmeter lager- och bakutrymme. I Mobilia är motsvarande förhållande mellan serviceyta och lageryta 205 respektive 130 kvadratmeter.

Bakutrymmena erbjuder inte bara vanlig ombudslagring utan också konceptet utskjutet lager.

SOM AMAZON FAST BÄTTRE

Utskjutet lager betyder, bland annat, att e-handlare kan leverera in en batch med produkter i förväg, inför exempelvis olika handelshögtider, så att kunden kan hämta ut en beställning på Leveriet redan tio minuter efter att den är lagd.

Därmed kan e-handlare börja leverera förutseende, det vill säga börja kapitalisera på den typ av transport- och leveransdata som exempelvis e-handelsgiganten Amazon använder idag för att skapa deras omtalade en-timmes-leveranser.

ALLA TRANSPORTÖRER

- Idag erbjuder en del varumärken uthämtning i deras fysiska butiker, men med Leveriet kan du som slutkonsument hämta och hantera paket från olika avsändare på ett ställe, vilket frigör tid för både konsumenten och butiksägaren. Denna bekvämlighetseffekt kommer dessutom bli större ju fler punkter av detta slag som byggs in i olika storleksklasser och platser, säger Fredrik Svedberg, VD på LogTrade, och förklarar att LogTrade arbetar med att möjliggöra konceptet på platser och i fastigheter där människor finns idag eller naturligt går förbi, till exempel gymmet, frisören, hotellet, flygplatser.

- Det utskjutna lagret och den övergripande flexibilitet Leveriet erbjuder för alla handlare och konsumenter är bara ett exempel på en ny affärsmodell och leveranslösning som blivit möjlig tack vare Ericssons nya globala standard för logistik.

Leveriet är transportörsneutralt, det betyder att alla transportörer är välkomna att leverera till Leveriet. Hittills har avtal slutits med Best Transport, DB Schenker och PostNord, men fler är på ingång.

BARA BÖRJAN

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag med fastigheter i Malmö, Uppsala, Göteborg och Stockholm. Leveriet i Sickla och Mobila är startskottet för ett helt nytt ombudsnät inom deras varuhus- och fastighetsbestånd. Under 2019 kommer de att skala upp konceptet och rulla ut det runt om i landet.

• Data, Telecom, IT

• logistik
  • detaljhandel
  • atrium ljungberg
  • ericsson
  • logtrade
  • digital logistik

• Skåne

LogTrade är en högteknologisk mjukvarupartner och disruptiv möjliggörare inom leveranshantering. Vi arbetar med och hjälper några av världens största företag, logistikaktörer och universitet att överbrygga de transport- och leveransutmaningar som finns inom all handel idag.

Vår mjukvara är lika lättåtkomlig från alla plattformar, oavsett om de är röststyrda, är en mobil eller en surfplatta. LogTrade är också byggt för att sömlöst integrera med affärssystem, e-handels- och lagerhanteringsplattformar så som dessa system fungerar idag: Men också för att möjliggöra lösningar i den snabbt annalkande morgondagens verklighet, där systemen kommer verka mer och synas mindre.

Sara Ali

COO & Head of Innovation LogTrade Labs +46734400450