Monterro släpper sin andra B2B SaaS benchmark-rapport

83% av SaaS-bolagen i Norden tror på ökad eller samma tillväxttakt 2023, men skiftar fokus till befintliga kunder.

Monterro genomförde nyligen sin andra tillväxstudie bland nordiska B2B mjukvarubolag. Årets studie visar att över hälften av bolagen (52%) tror på en ökad tillväxttakt 2023, och ca var tredje (31%) på bibehållen tillväxttakt jämfört med 2022. Samtidigt ökar bolagens fokus på lönsamhet och de planerar att växa mer på befintlig kundbas.

Det råder optimism bland B2B mjukvarubolagen i Norden. Monterros tillväxtstudie som genomfördes i november 2022 bland 166 B2B mjukvarubolag visar att 83% spår en ökad eller liknande tillväxttakt jämfört med förra året. Störst optimism finns bland de finska mjukvarubolagen. Detta går också i linje med Gartners prognos som alldeles nyligen spådde en tillväxt inom mjukvara på drygt 9% i år.

- “De nordiska B2B mjukvarubolagens marknad är fortsatt stark.” säger Gustav Lagercrantz, vd på Monterro. “Samtidigt ser vi att bolagen skiftar fokus. I ljuset av det osäkra världsläget och ökad inflation, lägger bolagen mer kraft på att växa på befintliga kunder, få bättre kostnadskontroll och se över prissättningen. 2020/2021 prioriterade de mer expansiva aktiviteter med investeringar i marknadsföring och försäljning.”

Tillväxtstudien Nordic Software Growth Benchmark gjordes i slutet på 2022 och besvarades av grundare och företagsledning på 166 B2B mjukvarubolag i Norden. Syftet med studien har varit att ta reda på SaaS-bolagens prioriteringar, utmaningar och viktiga KPIer kopplat till tillväxt. Resultaten har sammanställts i en rapport där bolagen kan jämföra sig med andra nordiska SaaS-bolag, och även få praktiska tips.

Trots optimismen är det tydligt att många bolag ändrat sina prioriteringar och man anpassar sin verksamhet till tuffare tider:

• 20% fler har ‘växa på befintlig kundbas’ som topprioritering 2023 jämfört med 2022
    • 2022 års prioriteringar som att anställa fler säljare, öka investeringar i marknadsföring och utöka erbjudandet har alla kommit längre ner på priolistan
    • De flesta bolagen har justerat upp sina priser, med i genomsnitt 8,4% på nya kunder och 6,5% på befintliga. Studien visar också att storleken på prisökningen inte påverkat kundtappet.

- “Många är rädda för att prisökningar leder till kundtapp,” fortsätter Gustav. “Men vår studie visar att storleken på prisökningen inte påverkat kundtappet bland respondenterna. Just prissättning är ett område som ofta förbises, men det är viktigt att lägga upp en tydlig, långsiktig prisstrategi för att förstå vilket värde din produkt ger dina kunder. Med rätt strategi kan man snabbt öka sina intäkter med 15-20%, men slarvar man med bakgrundsarbetet kan det få helt motsatt effekt. Vi stöttar många av våra portföljbolag i den här frågan, men också i andra strategiska och operationella frågor som customer success, säljeffektivitet, internationalisering och produktutveckling.” säger han.

- “Förutom att studien har bekräftat den bild vi ser och hör från våra portföljbolag och andra mjukvarubolag vi träffar i Norden, hoppas vi också att rapporten ska kunna stötta och vara ett bra verktyg för alla entreprenörer som vill jämföra sin verksamhet och sina SaaS-KPIer med andra i branschen.” avslutar Gustav.

Investeraren Monterro bildades för drygt tio år sedan med uppdraget att hjälpa B2B mjukvarubolag att växa, både med kapital och expertis. Grundarna och de anställda har lång erfarenhet av att själva starta, bygga och utveckla mjukvarubolag, och de arbetar alltid tätt ihop med sina portföljbolag.

Hela rapporten hittar du här