Svenska PLAYipp växlar upp tillsammans med Monterro.

Svenska PLAYipp växlar upp tillsammans med Monterro.

Monterro, Nordens ledande B2B-mjukvaruinvesterare, har förvärvat en majoritet i det Gävle-baserade SaaS-bolaget PLAYipp. PLAYipp erbjuder en plattform för användarvänlig, säker hantering och publicering av information från flera källor till digitala skärmar samt digitala mötesrumsbokningar. Partnerskapet gör att PLAYipp nu kan ta nästa steg på sin tillväxtresa och internationella expansion.

”Vi ser att PLAYipp har en enorm potential. De agerar på en växande marknad med tilltagande digitalisering, har mycket nöjda kunder och partners, bra tillväxt under lönsamhet, och lättanvända produkter som skapar kundvärde.” säger Gustav Lagercrantz, vd på Monterro och blivande styrelseordförande på PLAYipp. ”Vi är väldigt glada att få stötta PLAYipp i deras resa framåt.”

PLAYipp gör det snabbt och enkelt för verksamheter att nå ut med effektfull kommunikation

PLAYipp grundades 2006 och har sitt huvudsäte i Gävle med ca 35 anställda. Bolaget erbjuder två produkter; PLAYipp Digital Signage som är en plattform för publicering av information på digitala skärmar, samt PLAYipp Rooms som hanterar mötesbokningar på digitala skärmar. Lösningarna kan användas på alla vanliga typer av skärmar och används idag av mer än 2500 verksamheter i offentlig och privat sektor. Kunderna – organisationer som t ex Schibsted, svt, Samhall, Bonnier, och Malmö stad – finns främst i Sverige och Norge, men även i andra delar av världen.

Produkterna är mycket lättanvända vilket gör det effektivt för verksamheter att kommunicera med sin personal, sina kunder och övriga intressenter från en centralt hanterad mjukvara med hög säkerhet. Plattformen har också ett stort antal färdiga integrationer för att hämta information från andra system. Nu är bolaget redo att växla upp.

”Efter att träffat många möjliga parter som var villiga att investera och hjälpa PLAYipp i sin fortsatta expansion är jag glad att vi till slut krokade arm med Monterro.” säger Richard Häll, grundare av PLAYipp. ”Monterro har ett riktigt starkt erbjudande till ett företag som PLAYipp där de med ett fantastiskt team av superkompetenta personer kommer att stötta i de viktiga insatser som krävs för att vår gemensamma resa med PLAYipp blir så bra och framgångsrik som möjligt.”

Monterro stöttar med affärsutveckling

Monterro har sedan starten 2012 hjälpt flera SaaS-bolag att expandera och växa internationellt, såsom Lime, Matilda FoodTech, Outpost24, Hypergene och Lumera.

”Vi arbetar aktivt tillsammans med de mjukvarubolag vi investerar i, tvärs strategi, styrning och operativt stöd, ofta med fokus på internationell expansion.” säger Gustav Lagercrantz på Monterro. ”Dessutom har flera av oss på Monterro tidigare erfarenhet av att framgångsrikt leda och skala upp bolag med en liknande go-to-market modell”.

PLAYipp redo för internationell expansion

Marknaden för digital signage växer, driven av att företag och organisationer ser värdet av mer dynamisk, effektiv, och effektfull kommunikation. PLAYipp är redan marknadsledande inom sin nisch i Sverige och med support från Monterro är bolaget nu redo för en internationell expansion.

”Med hjälp av Monterros strategiska kompetens och erfarenhet kan vi ta helt nya kliv på resan mot att bli organisationers och kommunikatörers självklara val, i flera marknader.” säger Henrik Mazzanti, vd på PLAYipp.

Monterro blir med förvärvet majoritetsägare. Tidigare ägare och personal kvarstår som minoritetsägare. Richard Häll, grundaren av PLAYipp, forsätter i en aktiv roll i bolaget och tar plats i den nya styrelsen.

Gustav Lagercrantz, VD, Monterro, Tel: +46 70 7347411

Henrik Mazzanti, VD PLAYipp, Tel: +46 (0)70-486 78 76