AART tegner markant kontorbygg i Oslo

AART tegner markant kontorbygg i Oslo

12.500 kvadratmeter kontorer, showrooms og fellesfunksjoner i tett tilknytning til den omkringliggende byen. Det er essensen av det nye kontorbygget som AART architects har designet for eiendomsbedriftene IK Gruppen og Argentum på den sentrale delen av Bryn i Oslo.

- Med det nye kontorbygget ønsker vi å bidra til utviklingen av Bryn som et levende og attraktivt område. Sammen med IK Gruppen og Argentum har vi derfor fokusert på å skape et bygg med allsidige funksjoner innenfor og i tett tilknytning til byen utenfor, sier Anders Strange, stiftende partner i AART architects og daglig leder for selskapets kontor i Oslo.

Kontorbygget blir bygget på IK Gruppens ubebyggede tomt på Bryn og forventes å være ferdig innen utgangen av 2020. Bygget vil være på 12.500 kvadratmeter fordelt over fem etasjer og vil bli bygget sammen med Argentums eksisterende bygg på nabotomten, så der skapes et samlende kontorlandskap på 19.000 kvadratmeter på denne sentrale delen av Bryn.

Inkluderer flere funksjoner
IK Gruppen vil samlokalisere sin egen bedrift i det nye kontorbygget, mens andre leietakere skal tiltrekkes av den attraktive beliggenheten, fleksible kvadratmetere og et bredt spekter av funksjoner tilpasset moderne bedrifter.

- Det vil være et dynamisk kontorbygg med et allsidig tilbud av kontorer, showrooms og fellesfunksjoner - og vel og merke nært til sentrum og kanskje den mest tilgjengelige beliggenheten med både bil og offentlig transport, sier Kent Brunvoll, eiendomsdirektør i IK Gruppen.

Åpner seg innad og utad
Innad åpner to atrier bygget og binder de mange funksjonene sammen, mens bygget utad trer åpent og markant fram i bybildet - ikke minst i kraft av fasadene som er kledd i naturstein og i sammensetningen av de romhøye vinduspartiene.

Tilknytningen til byen reflekteres også i adkomsttorvet ved hovedinngangen, som med sine trær, beplantning og oppholds muligheter gir nye kvaliteter til omgivelsene. Samtidig flyttes parkering fra gatenivå til en parkeringskjeller under bygget, slik at det skapes rom for et levende og innbydende bygulv.

Fakta om prosjekt
Beliggenhet: Tvetenveien 8, Oslo / Status: Under oppførelse/ Størrelse: 12.500 kvm / Byggherre: Argentum og IK Gruppen / Arkitekt: AART architects / Landskapsarkitekt: Studio Oslo Landskapsarkitekter / Konsulent: B-Consult

Regions

AART er en av Skandinavias ledende arkitektbedrifter med 150 ansatte på kontorer i Oslo, København og Århus. Herfra rådgir AART byggherrer over hele Skandinavia med å utvikle organisasjoner og samfunn med arkitekturen som katalysator. Aktuelt er AART engasjert i utviklingen av mer enn én million kvadratmeter innenfor bolig, utdanning, kultur, næringsliv, helse og byplanlegging - fra Norges kulturelle flaggskip, Vikingtidsmuseet i Oslo, til Sveriges største gymnasium, Hedda Anderssongymnasiet i Lund, og Danmarks kanskje mest deleøkonomiske kontorbygg, Pakhusene i Århus.

Jesper Hallstrøm Eriksen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +45 41 96 35 26

Utvikler organisasjoner og samfunn med arkitekturen som katalysator

AART architects AS