Alcatraz - mysteriet om 'The Rock'

Alcatraz - mysteriet om 'The Rock'

Mer enn 50 år etter at tre menn rømte fra verdens mest beryktede fengsel, avdekker HISTORY nye ledetråder i den gamle saken. Alcatraz: Search for the Truth har premiere lørdag 19. mars og etterfølges søndag 20. mars av Inside Alcatraz: Legends of the Rock.

Den vågale og geniale flukten til Frank Morris og brødrene John og Clarence Anglin fra fengselsøya Alcatraz i 1962 er fortsatt et mysterium. I de fem tiårene siden den berømte flukten, som ble filmatisert i Clint Eastwoods Flukten fra Alcatraz i 1979, er den gjengse oppfatning at de tre skamløse forbryterne ikke overlevde det farefulle vannet i San Fransisco Bay.

Men med nytt bevismateriale og enestående samarbeid med familiemedlemmene til fangene som flyktet, tar HISTORY den spennende etterforskningen lenger enn noen gang tidligere i en eksklusiv totimers dokumentar, Alcatraz: Search for the Truth, lørdag 19. mars kl. 21.00.

Slektninger har sagt seg villig til å jobbe sammen med etterforskere og deler bevis, inkludert lydopptak som aldri tidligere har blitt lagt frem, bilder og godt bevarte familiehemmeligheter de mener vil bevise at mennene ikke bare overlevde - men at de til og med er i live i dag!

Dokumentaren følger Ken og David Widner, nevøene til John og Clarence Anglin, mens de jobber sammen med den pensjonerte U.S. Marshall Art Roderick - tidligere sjefsetterforsker i Alcatraz-saken - i et forsøk på å løse gåten rundt den berømte flukten en gang for alle.

Den andre dokumentaren, Inside Alcatraz: Legends of the Rock, har premiere på HISTORY søndag 20. mars kl. 21.00 og graver seg helt inn til kjernen av 'The Rock' med avslørende intervjuer med dem som kjenner den virkelige historien om Alcatraz.

Vi utforsker mytene som omringer det verdenskjente fengselet, undersøker hvorfor det ble regnet som det sikreste fengselet, og vi fortsetter vår grundige granskning av den ikoniske fengselsflukten i 1962 som forblir et av Amerikas største uløste mysterier.

Lørdag 19. mars kl. 21.00
Alcatraz: Search for the Truth

Søndag 20. mars kl. 21.00
Inside Alcatraz: Legends of the Rock

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.