Dokumentarer du ikke kan rømme fra!

Dokumentarer du ikke kan rømme fra!

Hver lørdag i desember utforsker HISTORY noen av historiens utroligste rømninger i en rekke fengslende dokumentarer - fra den meksikanske narkokongen ”El Chapo” til den mest spektakulære kapringen i amerikansk luftfartshistorie. Temaet vil også inkludere noen av de mest berømte fluktene fra Alcatraz og andre høysikkerhetsfengsler.

Den 24. november 1971 kapret en mann som var kledd i dress og slips et Northwest Orient Airlines-fly på vei mot Seattle, Washington. Han fortalte besetningen at han hadde en bombe i kofferten og forlangte 200 000 dollar i cash og fire fallskjermer. Etter at han fikk løsepengene, hoppet mannen fra flyet, av typen Boeing 727, og ut i natten - og han ble aldri sett igjen …

I løpet av de 45 årene siden den historiske kapringen, har FBI vurdert over tusen potensielle mistenkte, men spørsmålet gjenstår: Hvem var mannen kjent som D.B. Cooper? Døde han? Eller er han fortsatt på frifot? I den todelte dokumentaren D.B. Cooper: Case Closed? presenterer to journalister og deres team funnene etter en fem års etterforskning av saken.

Drapsmann, narkotikasmugler, folkehelt og rømningsartist. Legenden om Joaquin "El Chapo" Guzman er velkjent, men i en fersk totimers dokumentar, The Rise and Fall of El Chapo, får vi helt ny innsikt i mannen bak myten og hvordan han gikk fra å være en fattig appelsinselger med lite utdannelse til øverste sjefen for et internasjonalt narkokartell verdt milliarder av dollar.

I America's Greatest Prison Breaks forteller vi den utrolige historien om fengselsflukten til Richard Matt og David Sweat i 2015 fra Clinton Correctional Facility i New York. Dokumentaren ser også tilbake på noen av de andre vågale og geniale fengselsfluktene i USAs historie.

Temamåneden avrundes med dokumentaren Alcatraz: The Search for the Truth om John Anglin, Clarence Anglin og Frank Morris som klarte å rømme fra det verdensberømte fengselet i 1962. Fangene ble antatt omkommet, men likene ble aldri funnet. Nå, over 50 år senere, snakker familien til Anglin-brødrene offentlig for første gang i et forsøk på å løse gåten.

HISTORY'S GREAT ESCAPES:

Lørdag 3. desember 22.00
The Rise and Fall of El Chapo

Lørdag 10. desember 22.00
D.B. Cooper: Case Closed? (1:2)

Lørdag 17. desember 22.00
D.B. Cooper: Case Closed? (2:2)

Lørdag 24. desember 22.00
America's Greatest Prison Breaks

Lørdag 31. desember 22.00
Alcatraz: The Search for the Truth

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.