Eksklusivt Obama-intervju på HISTORY

Eksklusivt Obama-intervju på HISTORY

Fredag 3. februar kl. 21 er det premiere på en helt ny og eksklusiv dokumentar på HISTORY som tar for seg Barack Obamas åtte år som USAs president, inkludert presidentens siste og mest omfattende TV-intervju fra Det hvite hus.

I januar 2009 ble Barack Obama innsatt som USAs 44. president. Obama, som ble hyllet som den første afro-amerikanske presidenten, gikk til valg under parolen ”Change We Can Believe In” og legemliggjorde for mange hva det ville si å være amerikaner. Men landet stod over for en av de tøffeste periodene noensinne, truet av en svært alvorlig økonomisk krise.

Åtte år senere, mens befolkningen gjør seg klare for en ny president, blir Obamas ettermæle diskutert og debattert. Historikere vil granske Obama-administrasjonen i mange tiår fremover, men til syvende og sist finnes det ikke et sterkere perspektiv enn presidentens eget.

I en ny og eksklusiv to timers dokumentar, President Obama: In His Own Words, forteller Barack Obama om sin tid som president - sine suksesser, nederlag, utfordringer med Kongressen, raserelasjoner og hva Trump som president har å si for hans ettermæle.

Gjennom grundige og oppriktige intervjuer med Barack Obama, som ble gjennomført både før og etter valget i 2016, får vi en unik gjennomgang av Obamas presidentperiode fra innsiden. Programmet viser blant annet Obamas siste og mest omfattende TV-intervju som sittende president, basert på en nesten to timer lang samtale i Det hvite hus.

Obama: Dette var den tøffeste dagen i mitt presidentskap

Dokumentaren inneholder også over 30 unike intervjuer med ledende medlemmer av Barack Obamas stab, Kongressen og pressen, inkludert visepresident Joe Biden, utenriksminister John Kerry, finansminister Tim Geithner, justisminister Eric Holder, stabssjef Denis McDonough, sikkerhetsrådgiver Susan Rice og mange flere.

President Obama: In His Own Words er produsert eksklusivt for HISTORY av Texas Crew Productions og har premiere på HISTORY i Norge fredag 3. februar kl. 21.00.

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.