HISTORY og H2 markerer årsdagen for 9/11

HISTORY og H2 markerer årsdagen for 9/11

Den 11. september 2001 ble USA rammet av de verste terrorangrep verden har sett. For å markere 15-årsdagen for de forferdelige hendelsene, viser HISTORY og H2 tre helt nye dokumentarer om den skjebnesvangre dagen og hvordan den har forandret historien.

For 15 år siden kapret 19 militante personer, som var knyttet til ekstremistgruppen al-Qaeda, fire passasjerfly og gjennomførte selvmordsangrep mot mål forskjellige steder i USA. To av flyene ble krasjet i tårnene på World Trade Center i New York, et tredje fly traff Pentagon nær den føderale hovedstaden Washington, og et fjerde fly krasjet på et jorde i Pennsylvania.

Over 3000 mennesker ble drept, inkludert mer enn 400 politi- og brannmenn.

Den to timer lange dokumentaren 15 Septembers Later, som har premiere lørdag den 10. september på H2, ser på hvordan angrepene har påvirket de siste 15 årene. Dokumentaren er brakt til live ved hjelp av bilder som ble offentliggjort i 2016, nylig frigitte dokumenter fra 9/11-kommisjonen og gripende historier fortalt av fotografer og utrykningspersonell. Dokumentaren inneholder også eksklusive intervjuer med politiske nøkkelspillere som George W. Bush, Dick Cheney, Donald Rumsfeld og Michael Bloomberg.

Søndag den 11. september sender HISTORY en oppdatert versjon av den Emmy-belønnede og kritikerroste dokumentaren 102 Minutes That Changed America, som viser terroren i sanntid. Det er en minutt for minutt-beskrivelse av katastrofen laget ved hjelp av dramatiske bilder fra videokameraer og mobiltelefoner, politiets og brannvesenets opptak, i tillegg til kommentarer fra utrykningspersonell og øyenvitner mens angrepene foregikk. Denne 15-årsutgaven inneholder nye intervjuer med noen av dem som var del av den originale dokumentaren fra 2008.

En av de mest ikoniske gjenstandene fra 11. september er det amerikanske flagget som ble heist av brannmenn i ruinene av World Trade Center i New York. Men hva skjedde med det historiske flagget? I en eksklusiv dokumentar med premiere på HISTORY den 18. september, undersøker forfatter og programleder Brad Meltzer mysteriet rundt det forsvunne flagget. I America's 9/11 Flag: Rise from the Ashes møter vi politiet i Everett, som bidro til å spore opp flagget, samt de rettsmedisinske ekspertene som testet flagget og verifiserte at det var ekte.

PREMIEREDATOER:

15 Septembers Later
Lørdag 10. september 21.00 på H2

102 Minutes That Changed America: 15th Anniversary
Søndag 11. september 22.15 på HISTORY

America's 9/11 Flag: Rise from the Ashes
Søndag 18. september 22.15 på HISTORY

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.