HISTORY® markerer 200-årsdagen for Waterloo

HISTORY® markerer 200-årsdagen for Waterloo

I en helt ny og eksklusiv TV-dokumentar forteller Hollywood-skuespiller Sean Bean historien om Waterloo - ett av de mest kjente slagene noensinne. Del én av Sean Bean on Waterloo har premiere på HISTORY® kvelden før 200-årsdagen, onsdag den 17. juni.

Slaget ved Waterloo stod den 18. juni 1815 nær Waterloo, i det som i dag er Belgia, der koalisjonen, som ble ledet av den britiske hertugen av Wellington og den prøyssiske feltmarskalken Gebhard von Blücher, seiret over Napoleon Bonaparte og den franske hæren.

For å markere 200-året for dette avgjørende slaget, legger Sean Bean ut på en oppdagelses-reise inspirert av sine egne erfaringer fra rollen som britisk soldat i TV-serien Sharpe.

Nå bruker han øyenvitneskildringer fra soldater som faktisk kjempet ved Waterloo for å fortelle historien om de episke hendelsene slik de opplevdes av vanlige soldater på slagmarken.

Han pusler bitene han finner sammen til en kronologisk fortelling om det dramatiske slaget og besøker de legendariske stedene der utfallet ble avgjort, samt møter etterkommerne til noen av soldatene som kjempet ved Waterloo for å finne ut hvordan de husker sine forfedres bragder.

For å gjøre historiene deres levende, jobber Sean Bean sammen med soldater fra den britiske hæren og eksperter innen militærhistorie og iscenesetter praktiske eksperimenter som bringer ham nærmere å erfare hvordan det virkelig var å kjempe ved Waterloo. Han skyter med en original muskett ladd med skarp ammunisjon, og tar del i et eksperiment for å sjekke hvilken skade de opprinnelige Waterloo-kavalerisverdene forårsaket.

Vi møter også arkeologen som var ansvarlig for den unike oppdagelsen av skjelettet etter en Waterloo-soldat som døde under slaget og hvis levninger lå uoppdaget på slagmarken i nesten 200 år - på nøyaktig det stedet der han døde.

Sean Bean on Waterloo vises på HISTORY onsdag den 17. og 24. juni kl. 20.00.

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.