Hvem var hjernen bak drapet på JFK?

Hvem var hjernen bak drapet på JFK?

I nesten 54 år har det vært mange konspirasjonsteorier knyttet til attentatet mot John F. Kennedy. Handlet Lee Harvey Oswald alene, eller var han en del av en sammensvergelse for å drepe presidenten? I den nye serien JFK Declassified: Hunting Oswald søker HISTORY sannheten om en av de mest omtalte drapssakene i det tjuende århundret.

Senere i år blir de siste offisielle dokumentene om attentatet mot den legendariske amerikanske presidenten John F. Kennedy frigjort. Mer enn to millioner dokumenter har allerede blitt sluppet, og de avslører helt nye beviser rundt Lee Harvey Oswalds handlinger i ukene, månedene og årene før drapet på JFK under hans besøk i Dallas, Texas den 22. november 1963.

En ny HISTORY-serie i seks deler, JFK Declassified: Hunting Oswald, følger den mangeårige CIA-veteranen Bob Baer (sett i Hunting Hitler) og Adam Bercovici, tidligere politimann i LAPD, i deres uavhengige globale etterforskning av drapet på Kennedy, der de stiller spørsmålet: Hadde Oswald medsammensvorne, og i så fall - hvem hjalp ham med å drepe presidenten?

Bob Baer og teamet hans samarbeider med eliten innen etterforskning og bruker det siste innen analysealgoritmer for å undersøke de topphemmelige dokumentene, og de reiser til Moskva, Mexico City, New Orleans, Miami og Dallas for å samle alle ledetråder og gå i Oswalds fotspor.

I Mexico oppdager teamet nye spor som antyder en tettere kobling mellom Lee Harvey Oswald og den sovjetiske etterretningstjenesten KGB. Frigjorte dokumenter avslører at Oswald møtte USAs fiender i den kalde krigen - Sovjetunionen og Cuba - bare åtte uker før drapet på JFK.

Bob Baer følger bevisene fra de nylig frigjorte dokumentene, og etterforskningen fører ham bl.a. til en tidligere KGB-agent og andre øyenvitner som for første gang på film snakker om personlig å ha møtt Lee Harvey Oswald bare uker før han endret kursen til amerikansk historie.

Blant noen av de viktigste bevisene er politidokumenter som kobler Oswald til det man tror er et ”safe house” i Dallas, der han kan ha oppholdt seg i timene etter at attentatet fant sted.

Vil Baer og etterforskningsteamet hans klare å skille konspirasjonsteorier fra sannheten og en gang for alle etablere hva som fikk Lee Harvey Oswald til å drepe John F. Kennedy?

JFK Declassified: Hunting Oswald har premiere søndag 25. juni kl. 22 på HISTORY.

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.