Norsk TV-premiere på 'The Warfighters'

Norsk TV-premiere på 'The Warfighters'

I over et tiår har amerikanske tropper vært involvert i krigen mot terror. Nå presenterer den anerkjente filmskaperen Peter Berg et brutalt ærlig bilde av triumfene og ofrene på slagmarken i Afghanistan og Irak. The Warfighters har premiere 23. mai på HISTORY.

USAs Special Operations Forces består muligens av de best trente krigerne i verden, og siden 2001 har de ledet an den globale krigen mot terror - en av de lengste pågående konfliktene i moderne historie. Army Rangers, Green Berets, Marines og Navy SEALs er blant de mange modige menn og kvinner som kjemper i front i kampen mot internasjonal terrorisme.

Drevet av førstehåndsberetninger forteller The Warfighters om oppdragene til U.S. Special Operations Forces i den senere tid i den globale kampen mot terror, og gir seerne et åpent og oppriktig innblikk i krigens realiteter. Over 90 krigsveteraner deltok i produksjonen av serien.

The Warfighters gir et uforfalsket og sterkt bilde av det ekstremt risikofylte miljøet som disse tjenestemennene må operere i og utfordringene de står overfor. Hver av de åtte episodene inkluderer intime intervjuer med krigsveteraner, actionfylte rekonstruksjoner samt autentiske bilder og film fra operasjoner i Irak og Afghanistan. Serien tar for seg hvordan mennesker opplever krig og forteller ekte historier om mot, tapperhet, brorskap, offer og ære.

Oppdragene inkluderer en redningsaksjon for å berge en overlevende etter et angrep i fjellene i Afghanistan, kampen om kontroll over Haditha Dam i Irak og en veibombe med mange ofre.

Peter Berg, seriens Executive Producer, har regissert en rekke filmer, inkludert Battleship, Deepwater Horizon, Patriots Day samt det Oscar-nominerte krigsdramaet Lone Survivor.

"Vi kan aldri få gjort nok for å hylle våre krigsveteraner og militærtjenestemenn. Jeg er veldig glad for at HISTORY hedrer disse flotte mennene og kvinnene med The Warfighters. Denne serien er spesiell for meg fordi vi lagde den sammen med veteraner”, sier Peter Berg.

The Warfighters sendes åtte tirsdager kl. 21.00 fra 23. mai på HISTORY.

Klikk her for å få en kort smakebit fra serien (åpner seg i et nytt vindu).

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.